“Gde prestaje razum, tu počinje
Bosna.”
Ivo Andrić
BiH
je država sa verovatno najkomplikovanijim političkim i ustavnim sistemom na
svetu. Nastala u krvavom građanskom ratu, sa gotovo nepostojećim istorijskim i
državnopravnim kontinuitetom, ona je faktički posledica brutalnih pritisaka
međunarodnog faktora koji se nije libio ni da po prvi put u posthladnoratovskoj
eri upotrebi NATO bombe i sankcije UN - a kako bi ostvario ovaj državni
projekat do sada neviđen u istoriji. Veliki neredi koji su se dogodili u
Federaciji BiH početkom proleća i politička kriza koja je godinama unazad u
nama susednoj državi pre pravilo nego izuzetak, direktno proizilaze iz
neizdržive kompleksnosti većeg bosanskohercegovačkog entiteta, kao i svih
apsurda koje ta kompleksnost sa sobom nosi. Zbog čega je entitet Federacija BiH
specifičan, na koji način koči celokupnu BiH u njenom razvoju i njene građane
drži kao taoce sopstvene političke elite, i zbog čega je gotovo nemoguće naći
legitimno rešenje kojim bi svi bili zadovoljni?
Bosanskohercegovački ustavni
inženjering – iznuđena rešenja i odsustvo legitimiteta
BiH
se prema Dejtonskom mirovnom sporazumu sastoji od dva entiteta – Federacije BiH
koja čini 51 posto teritorije, i Republike Srpske koja čini 49 posto teritorije
ove države. Ustavom je definisan i Brčko distrikt, koji predstavlja
kondominijum oba entiteta sa sopstvenom upravom – Vladom, ministarstvima i
institucijama. Uređenje RS je prilično jednostavno – osnovna jedinica lokalne
samouprave je opština, i po tome ovaj entitet manje više podseća na unutrašnje
uređenje Republike Srbije. Međutim, unutrašnje
uređenje FBiH je daleko složenije i predstavlja svojevrstan model
kompleksnosti, glomaznosti i nefunkcionalnosti jednog državnog aparata,
jedinstven u svetu. Koren ovakve kompleksne organizacije vlasti se može naći u istorijskom
kontekstu nastanka ove državolike tvorevine, ali i u praktičnim razlozima i
potrebama svakodnevnog života njenih građana. Kako je nastala Federacija BiH?
Za
razliku od Republike Srpske koja je legitiman i legalan izraz težnje srpskog
naroda da opstane i ima svoj
državno – pravni okvir na prostoru zapadno od
Drine, Federacija BiH je nastala silom, odnosno pritiskom spoljnog faktora.
Naime, nedugo nakon vezivanja šahovnica i zelenih muslimanskih zastava na
početku građanskog rata u BiH, došlo je do međusobnog sukoba između Bošnjaka i
Hrvata, pretežno u zapadnoj Hercegovini i centralnoj Bosni. Sinonim za žestoki
oružani sukob dojučerašnjih saboraca predstavlja Mostar, gde su, uprkos teškim višemesečnim
borbama, obe strane ostale na približnim početnim pozicijama, uz velike patnje
civilnog stanovništva i nezapamćena razaranja tog grada. Vašingtonskim sporazumom iz 1994. godine američka administracija
je praktično silom naterala Bošnjake i Hrvate na mirovni sporazum, a zatim i da
nastave politički život u istom entitetu kako bi zajedno predstavljali
protivtežu Republici Srpskoj koja je već tada morala biti prihvaćena kao
realnost na terenu. U trenutku kada je VRS kontrolisala gotovo 70 posto teritorije
celokupne BiH, srpski faktor je u skladu sa američkim planom trebalo svesti na
“prihvatljivih” 49 posto. To je
učinjeno vazdušnim udarima NATO snaga na položaje VRS u okolini Sarajeva i uništavanjem
gotovo celokupnog protivvazdušnog potencijala bosanskih Srba. Tako su politička
rukovodstva RS i tadašnje SRJ naterana da prihvate nametnute dejtonske uslove. Kada je sporazum potpisan u vojnoj
bazi Rajt Peterson neki su počeli euforično da slave. Međutim, kako to obično
biva u uporednoj praksi oružanih sukoba, mirovni sporazum je predstavljao tek
početak problema. Sporazum je
trebalo sprovesti u praksi, u zemlji razorenoj građanskim ratom, sa
nepostojećim legitimitetom i državnopravnim kontinuitetom, kao i sa građanima
koji su nakon međusobnog krvavog sukoba morali da nastave život jedni pored
drugih.
Grb Federacije BiH |
U
skladu sa teškoćama koje su se javile kada je ovaj veštački model trebalo
sprovesti u praksi, osmišljen je
katastrofalno komplikovan i glomazan ustavni
sistem koji je uz određene kozmetičke promene i danas na snazi i koji će, po
svoj prilici, ovu zemlju dovesti do konačnog raspada. Entitet FBiH čini 10
kantona, koji predstavljaju jedinice lokalne samouprave široke autonomije, sa
sopstvenim premijerima, vladama, ministarstvima i različitim vrstama drugih
institucija. Tako dolazimo do činjenice da FBiH ima 11 premijera (10
kantonalnih i jednog na entitetskom nivou), više desetina ministara na
kantonalnom i entitetskom nivou, dok je nezavisnim, vladinim, entitetskim i
kantonalnim agencijama, institucijama i službama gotovo nemoguće utvrditi broj,
namenu i budžetska sredstva. Pored toga, kantoni u kojima značajan udeo
stanovništva čine Hrvati nose i naziv županija, po ugledu na maticu Hrvatsku. Svaki
od kantona u svom sastavu ima opštine sa sopstvenim upravama i glomaznim
administracijama. Postojanje iznuđenih političkih i ustavnih rešenja u nekim de
facto podeljenim gradovima kao što su Sarajevo ili Mostar samo dodatno
usložnjava već dovoljno katastrofalnu situaciju u državnoj upravi. U svim
državnim organima FBiH potrebno je poštovati nacionalni ključ. Tako se vremenom
došlo u situaciju da je nečija nacionalnost važnija od stručnosti koja je
neophodna za određeno radno mesto. Problem nacionalnog ključa je opterećivao i
bivšu SFRJ, a ishod takve politike nam je svima dobro poznat.
Unutrašnje uređenje Federacije BiH |
Kada
se imaju u vidu ovi najosnovniji podaci o funkcionisanju FBiH, dovoljno je
zamisliti primer donošenja najprostije odluke na bilo kom nivou – od državnog,
preko entitetskog, kantonalnog i opštinskog. Nije moguće odrediti šta je veći
problem – utvrđivanje ko je nadležan za određenu oblast ili pojavu, šta
predstavlja izvor prava za konkretan slučaj, postizanje saglasnosti unutar
datog nivoa vlasti, ili samo donošenje odluke i njeno sprovođenje u praksi. Kada
tome dodamo loše namere, korupciju, lokalna politička potkusurivanja i
nesposobnost političara i državnih funkcionera, rezultat je opšte rasulo u
odnosu na koje čak i srpska politička svakodnevnica deluje idilično. Sve to
naravno košta – u vremenu i novcu. Ogroman
državni aparat i visoke činovničke plate čak i za evropske prilike su FBiH u
više navrata umalo dovele do bankrota, dok vreme za sarajevsku i mostarsku
političku elitu predstavlja krajnje relativnu kategoriju.
Naposletku
treba reći da je većina Srba iz većih gradova Federacije BiH proterana već u
prvim mesecima
rata, i to širokim dijapazonom metoda – od šikaniranja i mobinga
na random mestu i otpuštanja sa posla po nacionalnom ključu, preko fizičkog
maltretiranja, i na kraju dizanja u vazduh srpskih stanova i lokala i otvorenog
“lova” na Srbe po ulicama bosanskohercegovačkih gradova. Kao rezultat takve
politike Alije Izetbegovića i njegovih političkih istomišljenika više je
sarajevskih Srba stradalo u muslimanskim kazamatima u ratu 1992-1995. nego
tokom postojanja zločinačke tvorevine NDH u Drugom svetskom ratu, u Mostaru su Srbi
sa pozicije značajnog faktora silom svedeni na svega par procenata, dok u
ostalim većim gradovima FBiH naš narod predstavlja statističku grešku. Situacija je u manje urbanimm
sredinama FBiH daleko sumornija. Kada imamo u vidu ovakve porazne statističke
podatke, o uticaju preostalih Srba u političkom i uopšte javnom životu
Federacije BiH je iluzorno govoriti. Ukoliko i imaju nekakav uticaj u politici ovog
entiteta, onda su to sporedne oblasti takozvane “niske politike”, poput
telekomunikacija ili turizma. Suštinske
stvari visoke politike su izgleda isuviše ozbiljne za muslimansko - hrvatske
čelnike FBiH da bi bile prepuštene Srbima. Uprkos svim ovim lako proverivim
podacima, određeni medijski i javni krugovi uporno insistiraju na navodnoj
“genocidnosti” RS, njenoj nelegitimnosti, navodnoj agresiji na BiH i slično. Da
li je “genocidna tvorevina” RS ili je to FBiH, mislim da je, na osnovu iznetih
podataka, sasvim jasno.
"Ne zaboravi 1993." - natpis u blizini starog mosta u Mostaru |
Ustavni
dejtonski inženjering navodi nas na zaključak da je država BiH sastavljena
upravo tako da se na sve načine
onemogući njen raspad do koga će neminovno doći, i da ujedno predstavlja
najmanji zajednički imenilac Bošnjaka i Hrvata u ovom trenutku. FBiH u aktuelnoj
državnoj strukturi predstavlja “trojanskog konja” koji je veoma mudro osmišljen
tako da na svim poljima maksimalno oteža bilo kakve eventualne jednostrane
poteze zvanične Banje Luke u budućnosti. To je učinjeno nestabilnim
institucijama koje destabilizuju i RS, mudrom prilagođavanju realnosti na
terenu aktuelnim političkim potrebama sarajevskih unitarista, kao i
geopolitičkim inženjeringom koji svaki pokušaj osamostaljenja RS čini događajem
na ivici ponovnog oružanog sukoba unutar BiH.
Revizija Vašingtonskog sporazuma –
condition sine qua non opstanka BiH?
Od
okončanja građanskog rata u BiH osmišljavana su mnogobrojna ustavna i zakonska
rešenja za promenu unutrašnjeg uređenja Federacije BiH, jer je veoma brzo nakon
završetka rata postalo jasno kakav problem u sebi nosi usvojeno rešenje.
Uglavnom su predlagani varijeteti obuhvatali i Republiku Srpsku, i u principu
su predstavljali samo još jedan model pokušaja “puzeće” unitarizacije BiH, a ne
iskreno pristupanje rešavanju problema sa kojima se u svakodnevnom životu
suočavaju sva tri konstitutivna naroda u većem bosanskohercegovačkom entitetu. Rešenja su se kretala od
regionalizacije celokupne teritorije BiH, preko predloga za potpunu
unitarizaciju bez entiteta i kantona i uređenja po modelu tipične građanske
države, predloga za smanjivanje broja kantona, sve do predloga za podelu FBiH na
bošnjački i hrvatski entitet.
U
moru besmislica i unitarističkih snova političkih naslednika Alije
Izetbegbovića, ovo poslednje je verovatno
najracionalniji do sada iznet
predlog. Takvim rešenjem bi svaki konstitutivni narod imao svoj politički i
pravni okvir, a samim tim bi se sistem drastično pojednostavio i bila bi
izbegnuta neargumentovana prepucavanja političkih elita Bošnjaka i Hrvata. Za ovakvo rešenje, međutim, postoje
dve blago rečeno otežavajuće okolnosti. Prva je etnička struktura stanovništva i njihov raspored na
terenu, a druga je strah bošnjačkog faktora od dalje dezintegracije već klimave
države. Etnička struktura stanovništva na terenu onemogućava ili znatno otežava
formiranje bošnjačkog i hrvatskog entiteta.
Centralna Bosna je tradicionalno multietnička oblast, a u određenim opštinama
ove oblasti Hrvati čine natpolovičnu većinu. U ovakvoj situaciji centralna
Bosna sa nekoliko opština u kojima Hrvati čine važan faktor predstavlja “tampon
zonu” između glavnog grada Sarajeva i većinski bošnjačkih kantona u istočnoj
Bosni, i većinski bošnjačkih kantona i opština u zapadnoj Bosni i severnoj
Hercegovini, čime bi eventualan budući bošnjački entitet bio fizički odvojen na
dva dela. Strah bošnjačkih političkih predstavnika od dalje dezintegracije BiH
je realan. Međutim, odgovornost za to snose upravo aktuelna politička elita i
njihovi ideološki prethodnici. Megalomanske ambicije Alije Izetbegovića i
njegovih saboraca su 1992. izazvale najkrvaviji oružani sukob u Evropi nakon
Drugog svetskog rata čiji je rezultat 100.000 izgubljenih života, upravo iz
straha od podele BiH po etničkom kriterijumu i zbog želje da se oformi
teokratsko društvo po uzoru na Izetbegovićevu “Islamsku deklaraciju”. Kada su
Bošnjaci shvatili da ni islamizaciju ni unitarizaciju silom nisu u stanju da
ostvare, strah od dezintegracije ratom stvorene Dejtonske BiH se samo pojačao.
Etnička struktura BiH |
Quo vadis FBiH?
BiH
je država u permanentnoj krizi od svog nastanka u vihoru građanskog rata
devedesetih godina. Država u kojoj ne postoji konsenzus gotovo ni oko jednog
pitanja, od međunarodnih integracija do pitanja od značaja za svakodnevni život
njenih građana, može da opstane isključivo pod brutalnim pritiskom određenih
međunarodnih krugova. Mirno
razdruživanje ova dva entiteta u dve nezavisne države na kratak rok ne deluje
kao realno rešenje. Međutim, suštinske promene u međunarodnoj politici se
poslednjih meseci i godina ubrzavaju geometrijskom progresijom, a aktuelno
rukovodstvo Republike Srpske je izabralo pravu i jedinu moguću stranu korisnu
za sopstvene interese u datim okolnostima. U takvom nepredvidivom okruženju se
u dužem vremenskom periodu koji predstoji može očekivati redefinisanje statusa
Republike Srpske i preispitivanja njenog ostanka unutar BiH. Ovakav scenario je objektivno moguće
očekivati posebno ukoliko u nastupajućem periodu bude snažnijih pritisaka za
održavanje takozvanog “Dejtona 2”, kojim bi se drastično smanjile nadležnosti
Republike Srpske, a na čemu Zapad već duže vreme otvoreno insistira. Ukoliko imamo u vidu da je Dejtonski
mirovni sporazum 1995. godine nametnut NATO bombama, a sada se želi nametnuti
promena tog istog sporazuma na način na koji to odgovara njegovim tvorcima, dolazimo
do svojevrsnog apsurda i dvostrukih standarda svojstvenih atlantističkoj
političkoj doktrini u globalnoj politici. Takva rešenja i “lomljenje preko
kolena” sudbinskih pitanja tako svojstveno zapadnim političarima i njihovim
neposrednim izvršiocima na ovim prostorima samo može doprineti dodatnom
potpirivanju već dovoljno uzavrele situacije u “bosanskom loncu”. Ukoliko do
“Dejtona 2” dođe pod pritiskom zapadnog faktora, najoptimalnija pozicija koju
RS može da zauzme je “sve ili ništa” – odnosno ili izvorni Dejtonski sporazum,
ili su sva pitanja otvorena, pa i pitanje ostanka RS unutar BiH.
Ono
što je od suštinske važnosti za Srbe sa druge strane Drine da ni pod kojim
uslovima ne dozvole dalje ukidanje nadležnosti Republike Srpske i njihovo
prenošenje na centralnu vlast BiH, bilo to u sklopu nekakvog potencijalnog
“Dejtona 2” ili pojedinačnim aktivnostima zapadnih centara moći i izvršilaca u
Sarajevu. Pritiscima će biti teško odoleti kao i do sada, ali ne i nemoguće.
Hrvatsku tendenciju za većom samostalnosti i težnju za stvaranjem trećeg
entiteta o kojoj se sve više govori treba pažljivo posmatrati, izučavati i na
osnovu toga donositi zaključke i zvanične stavove isključivo i samo u skladu sa
srpskim nacionalnim interesima. Ukoliko se proceni da je za srpski faktor
nevažna sudbina eventualnog hrvatskog entiteta, treba se držati po strani, i
nikada ne treba smetnuti s uma činjenicu da su 1992. Bošnjaci i Hrvati vezivali
zastave i borili se zajedničkim snagama protiv Srba sve dok se nisu međusobno
sukobili oko teritorija i interesa.
Umesto zaključka – budućnost?
BiH
jednostavno ne može da funkcioniše kao unitarna država. To nije politički niti
ideološki stav – to je realnost oličena u rezultatima na terenu,
makroekonomskim pokazateljima i stavovima dobrog dela političke elite i građana
u toj zemlji. Dalju unitarizaciju niti bilo kakva rešenja problema FBiH koja bi
podrazumevala žrtvovanje interesa RS ni po koju cenu ne treba dopustiti. Političari
iz RS veoma često ponavljaju misao koja može delovati kao isprazna floskula,
međutim, u BiH ona ima specifičnu težinu – ispravno je samo ono rešenje koje
nastane kao proizvod dogovora sva tri konstitutivna naroda i njihovih
predstavnika. Nijedan stav bilo kog od tri naroda ne sme ostati zanemaren.
Poslednji put kada se to dogodilo bilo je proleće 1992. godine, a rezultat
takve politike svi u regionu i danas osećamo na svojoj koži. Uprkos nefunkcionalnosti čitave države
i svim navedenim problemima koji su njen proizvod, bošnjački politički
establišment uz podršku nekih hrvatskih i inostranih unitarističkih krugova
želi da i Republiku srpsku uvuče na put bez povratka, i na taj način skine sa
sebe odgovornost za nefunkcionisanje države i katastrofalnu situaciju u kojoj
se ona nalazi. To se čini puzećom unitarizacijom BiH kroz nametanje zakona od
strane OHR-a primenom tzv. bonskih ovlašćenja, pozivanjem različitih
međunarodnih faktora da vrše pritisak na institucije RS, pokušajima “bosanskog
proleća” i nametanja takvog scenarija RS itd. Ukoliko imamo u vidu da su Srbi u
Federaciji BiH statistička greška, da bilo kakav zahtev za njihovim pravima uvek
ostaje mrtvo slovo na papiru, a da je RS u odnosu na FBiH primer kako država u
teškim okolnostima može da funkcioniše, onda je i laiku potpuno jasno koji deo
BiH koči njen razvoj, rasipa oskudne resurse i uništava ono malo što je posle troipogodišnjeg
građanskog rata preostalo u ovoj državi.
Još samo da to postane jasno beogradskim političarima koji od krvavog
raspada bivše Jugoslavije svojom nezainteresovanošću i suludim evrofanatizmom
guraju Srbe iz RS u samrtni zagrljaj unitarista iz Sarajeva i njihovih
ideoloških i geopolitičkih istomišljenika i saboraca iz različitih delova
sveta, od Rijada do Vašingtona.
Republika Srpska, samim svojim postojanjem u BiH, predstavlja neislamski i samim tim „kaurski“ entitet, koji nije pod potpunom kontrolom muslimana. Stoga bošnjačkoj strani smeta bilo kakva autonomija, koja nije pod njihovom potpunom kontrolom, jer kao što je rekao fašista Izetbegović: ne može biti mira između islamskih i neislamskih institucija”.Danas Bakir Izetbegović nastavlja fašističku politiku svog oca i želi da stvori unitarnu Bosnu, Bosnu bez Srba i Hrvata....Muslimani/Bošnjaci prema svojim vjersko-civilizacijskim imperativima su dužni, tamo gdje čine većinsku populaciju, stvoriti takvu državnu organizaciju, koja je bazirana na islamu i koja ne tolerira nijednu drugu vjersku i političku opciju....Zašto su muslimani,a sada Bošnjaci izabrali baš ime Bošnjaci, nije teško pogoditi, a nije teško ni u nazivu jezika koji su odabrali (bosanski,koji nikada nije postojao!) prepoznati njihovu težnju ka unitarnoj BiH.....
ОдговориИзбриши