“Verovanje
da Vlada može da promeni zakone ekonomije je kao verovanje da možemo da
promenimo zakone fizike.”
U
svakodnevnim razgovorima među laicima veoma često se mogu čuti komentari o
cenama najrazličitijih proizvoda i usluga, “od igle do lokomotive.” Na
najrazličitijim mogućim mestima se može čuti iznošenje stavova o trgovačkim
maržama u supermarketima, cenama taksi prevoza i profitu koji taksisti
ostvaruju kada plate sve troškove, pa sve do cena brendirane garderobe i
njihove “realne” vrednosti. Komentarisati da li je nešto skupo ili jeftino za
naš džep je, razume se, potpuno u redu. Međutim, kada se takvim komentarima
zađe dublje u problematiku i počne rasprava o tome da li je neka cena realna
uopšte, koliki profit ostvaruje prodavac robe ili usluge a koliki proizvođač, u
kojoj meri roba ili usluga zadovoljavaju kupca u odnosu na cenu, zalazimo na
veoma “klizav” teren ekonomske teorije. Da li postoji kategorija koja se može
nazvati “realna cena”? Šta određuje cenu neke robe ili usluge na tržištu, i da
li uopšte vredi raspravljati o realnosti neke cene?
Kako se formiraju cene na tržištu?
Iz
samoupravnog socijalizma su nam ostale mnoge štetne stvari i svakodnevne navike,
a među njima je svakako sveopšta zabluda da država bez ikakvih ekonomskih
posledica može da utiče na cene roba i usluga na tržištu, kao i da ih
prilagođava po sopstvenom nahođenju i u skladu sa dnevnopolitičkim populizmom. Mnogi
građani Srbije decenijama žive u ozbiljnoj zabludi o tome da politički
autoriteti trebaju i mogu da utiču na cene dobara i usluga i da ih
prilagođavaju potrebama i željama potrošača. Da li država bez posledica može da
utiče na cene roba i usluga?
Cena
predstavlja odnos ponude određenog proizvoda i tražnje za
njim, u čistom
tržišnom modelu. Međutim, na ovakvu ravnotežu često utiču različiti spoljni
faktori kao što su različiti državni nameti – porezi, akcize i slično. Međutim,
suštinski ova ekonomska zakonitost ostaje – cena nekog proizvoda se prilagođava
kako bi ponudu i tražnju dovela u ravnotežu. Pored osnovnih kategorija ponude i
tražnje, može se meriti i njihova elastičnost, koja predstavlja veoma važan
mikroekonomski pokazatelj. Elastičnost ponude i tražnje je reagovanje ove dve
veličine na promenu cene. Ukoliko, na primer, tražnja za nekim proizvodom
značajno opadne kada tom proizvodu poraste cena, kaže se da je tražnja
elastična. Ukoliko tražnja samo neznatno reaguje na promenu cene, onda se kaže
da je neelastična. Primer za elastičnu tražnju su obično luskuzni proizvodi,
jer nisu neophodni i ljudi ih se veoma lako bez posledica mogu odreći ukoliko
im poraste cena. Kao tipični primeri dobara sa elastičnom tražnjom mogu se
navesti luksuzna garderoba i nakit, putovanja, luksuzni i atipični prehrambeni
proizvodi itd. Primer za neelastičnu tražnju su dobra neophodna za svakodnevni
život - osnovne životne namirnice, električna energija, lekovi itd. Ovakvih
dobara ljudi ili ne mogu, ili se radi održanja određenog prihvatljivog nivoa
kvaliteta života teško odriču. Ponuda, tražnja i elastičnost su kategorije koje
se posmatraju kao date, odnosno predstavljaju rezultat delovanja miliona
ekonomskih aktera i individualnih odluka na tržištu.
Cena - mesto preseka ponude i tražnje na tržištu |
Uprkos
zakonima ekonomije koji su nepromenjivi i neumoljivi, u uporednoj ekonomskoj
praksi su uvek postojali pokušaji političkih rukovodstava nekih zemalja da na
ovaj ili onaj način utiču na cene i kotrolišu ih. Dijapazon takvih pokušaja
kreće se od sovjetskog centralnog planiranja celokupne državne ekonomije, do pokušaja
kontrole cena direktnom primenom sile na najrazličitije načine, za koje je
verovatno najsvežiji primer Venecuele. Međutim, ovakve vrste pritisaka u
realnosti mogu imati samo negativne rezultate, za čije saniranje je nekada
potrebno i više decenija. Vlada Srbije, primera radi, može uredbom odrediti da
hleb “Sava” na čitavoj teritoriji države od sutra košta jedan dinar. Međutim,
cena sirovina (inputa) potrebnih za proizvodnju hleba (brašno, kvasac itd.)
ostaje ista. Samim tim proizvođači gube motiv da proizvode hleb jer sam
proizvod košta daleko manje nego inputi koji se koriste za njegovu proizvodnju. Pekari
će verovatno prodati zalihe hleba koje imaju za taj dan, a već od sutra će se
javiti potpuna nestašica hleba jer se njegova dalja proizvodnja ne isplati.
Ukoliko bismo pokušali da dalje utičemo na inpute, to bi teorijski izazvalo
svojevrstan domino efekat koji bi urušio kompletan ekonomski sistem države. Zamislimo
da Vlada nakon donošenja uredbe o ceni hleba donese i uredbu da inputi za
proizvodnju hleba takođe koštaju jedan dinar, računajući i gorivo koje je
potrebno dostavljačima, i struju koja je potrebna i pekarima i prodavcima. Na
taj način bi se zatvorio krug apsurda koji bi neminovno doveo do slika praznih
rafova i redova za najosnovnije životne namirnice, nama dobro poznatih iz ne
tako davne prošlosti.
Dakle,
uticaj na cene netržišnim merama i arbitratnošću političkih vlasti jednostavno
nije moguć bez posledica. Pojedina politička rukovodstva uprkos posledicama
regulišu cene, često zbog populizma, a mnogo ređe zbog nemogućnosti da na drugi
način upravljaju ekonomskom politikom u datim okolnostima. Uprkos surovoj
ekonomskoj realnosti, mi smo među onim nacijama koje su sve temeljne ekonomske
pretpostavke morale da isprobaju na sopstvenoj koži – od državne kontrole cena,
preko hiperinflacije do aranžmana sa međunarodnim finansijskim institucijama.
Svaki put smo udarili glavom o zid realnosti, ali se mantra o kontroli cena u
našu političku reanost nekako svaki put vraća kao bumerang. Za ilustraciju
ovakve društvene pojave najbolje mogu poslužiti sledeći konkretni primeri.
Primer
iz prakse - “Vredi li” dubrovački kapućino
4 evra?
Prethodnih
godina sam sticajem okolnosti bio u prilici da u dva
navrata posetim Dubrovnik.
Najveći turistički biser na istočnoj jadranskoj obali ističe se prirodnim i
kulturnim lepotama i znamenitostima, ali i izuzetno visokim cenama za pojmove osobe
prosečne platežne moći sa naših prostora. S obzirom na činjenicu da smirivanjem
tenzija u regionu srpski turisti ponovo otkrivaju taj deo Balkanskog
poluostrva, medijski prostor dobili su turistički članci koji se bave raznim
aspektima destinacija srednjeg i severnog Jadrana. Među njima se pre nepunih
godinu dana na jednom od naših najčitanijih portala našao jedan koji mi je svojom
suštinom ali i nelogičnošću u potpunosti zaokupio pažnju. Tekst se bavi
vanpansionskim troškovima u Dubrovniku, a suština teme je bila - vredi li
kapućino na planetarno poznatom Stradunu 4 evra? Pitanje je propraćeno
fiskalnim računom iz poznatog dubrovačkog restorana “Orlando” koji svedoči o
pomenutoj ceni.
Da li kapućino vredi 4 evra? |
Odgovor
na postavljeno pitanje u članku je veoma jasan i može se naći u ekonomskoj
teoriji, a primer restorana “Orlando” samo dodatno tome svedoči u prilog. Pred
“Orlandom” strani turisti bukvalno čekaju u redu da sednu, i to daleko van
turističke sezone. Ovakav razvoj situacije navodi na zaključak da ne samo da
ponuda zadovoljava tražnju, već da je tražnja prekomerna i da bi prodavac
slobodno mogao da u određenoj meri poveća cenu kapućina, ili bilo kog drugog
napitka kako bi se ponuda i tražnja dovele u ravnotežu na višoj ravnotežnoj
ceni. Cena nečega je onolika koliko su kupci spremni da plate za to. A
Dubrovnik je očigledno destinacija za one kojima espreso ili kapućino od četiri
evra predstavlja zanemarljiv izdatak.
Primer
iz prakse - beogradski klubovi, skupi ili ne?
Neizostavna
tema kada su u pitanju rasprave o cenama su popularna mesta za izlazak u
Beogradu Šaroliku ponudu provoda koja naš grad čini prepoznatljivim dodatno
šarolikom čine i cene hrane i pića. Popularna mesta koja obilazi srpska
omladina često su predmet komentara, a u njihovom fokusu nalaze se, naravno,
cene hrane i pića.
Jasno
se mogu pratiti pokazatelji da su kafane ili ono što se njima
naziva procvetale
u proteklih nekoliko godina. Kako vreme odmiče, kafane u sve većoj meri liče na
klubove i predstavljaju njihovu pristupačniju alternativu. Međutim, uprkos
bujanju kafana od početka ekonomske krize, klubovi i splavovi su i dalje puni
imaju svoju klijentelu. Mesta u najpopularnijim beogradskim klubovima i
splavovima je neophodno rezervisati i po nedelju dana ranije, pa čak i više
ukoliko je najavljeno gostovanje neke velike zvezde. Uprkos tome, cene u
beogradskim klubovima dobrom delu stanovnika našeg grada deluju visoke, pa se
shodno tome javljaju i komentari na račun pristupačnosti takvih mesta prosečnom
srpskom džepu. Međutim, ta mesta su svako veče puna, a svoje mesto je neophodno
rezervisati nekoliko dana, a u nekim slučajevima i nekoliko nedelja ranije.
Prema tome, gostiju ima pa ne postoji ni jedan razlog zbog kog bi vlasnik i
menadžment snižavali cene kada bez ikakvih problema prodaju svoje usluge po
aktuelnim. To što su cene previsoke za neke od nas očigledno ne znači da su
previsoke za sve. Cenovna politika vodećih prestoničkih klubova očigledno ne
sprečava mlade Beograđane da svakog vikenda popune najpopularnija mesta u
gradu. Ekonomskim rečnikom rečeno, uprkos izuzetnoj elastičnosti tražnje
kapaciteti su popunjeni, a tražnja u određenim slučajevima u dobroj meri
prevazilazi ponudu.
Klubovi imaju svoju klijentelu uprkos visokim cenama |
Primer
iz prakse - Brendirana garderoba, vredna
ili ne?
Ljudi
brendiranu garderobu kupuju obično iz dva razloga – zbog
kvaliteta koji je
imanentan takvoj vrsti odeće, kao i zbog činjenice da žele da u društvu budu
prepoznati kao neko ko nosi brendiranu garderobu. U oba slučaja su spremni da
izdvoje velike sume novca kako bi je sebi priuštili. Opravdano ili ne, to je
realnost koja nas okružuje i po kojoj nismo specifični u odnosu na ostatak
sveta. Međutim, poput cena napitaka u Dubrovniku ili cena izlazaka u glavnom
gradu Srbije, i ovo pitanje je gotovo nezaobilazno kada se raspravlja o cenama
proizvoda ili usluga. Kao argument se u tim raspravama obično navode troškovi
proizvodnje garderobe i veliki profit koji najveći svetski modni brendovi
ostvaruju od prodaje svojih prefinjenih komada garderobe. Ovakvi argumenti su u
potpunosti nepotrebni – sa jedne strane imamo kupce koji su iz različitih
razloga spremni da plate visoku cenu za određeni komad garderobe, a sa druge
proizvođače koji svojom odlukom postavljaju cenu proizvodu koji plasiraju na
tržište. Ove dve strane se susreću na tržištu, a cena se, kao i u slučajevima
na svim drugim tržištima, prilagođava tražnji.
Brend kreira cenu i ima svoju vernu klijentelu |
Postavljalo
se pitanje “ko će to u Srbiji da kupi”? Odgovor je – onaj ko je spreman da
izdvoji svotu novca za garderobu koja zadovoljava njegove preferencije. Za
luksuzne proizvode i usluge postoje kupci u svim zemljama sveta u manjoj ili
većoj meri, nezavisno od životnog standarda stanovništva. Tržišno objašnjenje
je veoma jasno – ukoliko radnja “Barberi” postoji na Terazijama, ona ima svoje
klijente, i to redovne. Ukoliko ne bi bilo tako, ona sasvim sigurno ne bi ni
postojala, posebno ne na mestu gde samo cena zakupa lokala u kome se ona nalazi
meri desetinama hiljada evra na mesečnom nivou. Ponuda je komplementarna sa
tražnjom. Tražnja za luksuznim stvarima poput pomenutog Brenda “Barberi”
postoji, a kupci su očigledno spremni da plate postojeće cene za svoje komade
garderobe.
Umesto
zaključka – postoji li “realna” cena?
Iz
navedenih primera se lako može zaključiti da vrednost nečega nije sama po sebi
karakteristika tog proizvoda ili usluge, već vrednost određuje tražnja, odnosno
kupci. Bespredmetne rasprave o realnosti tržišnih cena nekog proizvoda ili
usluge samo su pokazatelj ekonomskih “dečijih bolesti” koje nismo preležali i
socijalističkog načina razmišljanja iz koga nikako da iskoračimo. Jedna stvar
bi svima trebala da bude kristalno jasna. Realna cena je tržišna cena, odnosno ona
cena nekog proizvoda ili usluge koju su kupci spremni da plate. Čim neka roba
ili usluga košta određenu svotu novca znači da se na toj ravnotežnoj ceni
izjednačavaju ponuda i tražnja za njom. Ako nama ta cena ne odgovara iz
različitih razloga, to nikako ne znači da cena nije realna, već da nemamo
dovoljno novca. Argumenti o “friziranosti” cena jednostavno ne stoje, jer bi
neko ko prodaje robe ili usluge sa elastičnom tražnjom na tržištu veoma brzo
propao, odnosno ostao bez kupaca, kada bi cene držao iznad ravnotežnog nivoa
koji diktira tržište. Čim roba ili usluga imaju određenu cenu, znači da ima ko
da ih plati i to će ostati tako dok tražnja za proizvodom ili uslugom bude
zadovoljavala prodavce ili ponuđače određene usluge. Od suštinske je važnosti
shvatiti da pitanje cena ni u kom slučaju ne može biti predmet kafanskih debata
i populizma, već samo ekonomske teorije. A teoriju je mnogo puta u istoriji
potvrdila praksa, između ostalog i na našoj koži.
Нема коментара:
Постави коментар