Od
Helsinškog finalnog akta u jeku Hladnog rata 1975. godine, do današnjeg novog
Hladnog rata i vremena kada je čitav savremeni međunarodni poredak na ozbiljnom
ispitu, Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju (OEBS) odigrava
nesumnjivo značajnu ulogu u širokoj i sveobuhvatnoj areni međunarodnih odnosa u
kriznim i tranzicionim uslovima, od Vankuvera do Vladivostoka. Misija OEBS u Srbiji deluje od 2001. godine, kada je
Srbija započela dug i neizvestan, ali neophodan proces povratka u međunarodnu sferu
političkog delovanja. Opus nadležnosti misije OEBS u Srbiji je veoma širok –
ova institucija od međunarodnog značaja se bavi kontrolom naoružanja, zaštitom
životne sredine, obrazovanjem, ljudskim pravima, kvalitetnom državnom upravom,
perspektivama reforme oružanih snaga i policije, vladavinom prava, borbom
protiv svih vidova diskriminacije, medijskim slobodama, i mnogim drugim
pitanjima koja su od značaja za svako demokratsko društvo, ili ono koje
pretenduje da postane takvo. Sredstva misije OEBS za ostvarenje ovih ciljeva su
pružanje pomoći i podrške prilikom primene zakona iz delokruga misije, kao i nadgledanje
funkcionisanja demokratskih institucija i odvijanja ostalih institucionalnih
procesa koji doprinose sveukupnoj demokratizaciji i napretku srpskog društva. Na
čelu misije OEBS u Srbiji je trenutno švajcarski diplomata Peter Burkhard.
Međutim,
kako to obično biva, situacija u realnosti postavlja
ozbiljne izazove spisku
“lepih želja” na papiru. Za našu zemlju se slobodno može reći da je nakon
političkih promena 2000. godine uhvatila poslednji voz ka demokratizaciji, a do
sada učinjeno je Srbiju postavilo na nepovratan kolosek tranzicije ka modernom i
funkcionalnom političkom sistemu. Ipak, Srbija se i dalje svrstava u grupu
“demokratija sa nedostacima”. Postojanje državnih insitucija, slobodnih izbora
sa minimumom nepravilnosti, kontrolnih institucija i mehanizama, kao i napredak
u oblasti građanskih prava i sloboda Srbiju nesumnjivo svrstavaju u demokratske
zemlje. Međutim, autoritarna politička kultura, dramatično nizak nivo poverenja
u bazične institucije sistema, razarajuća korupcija kroz sprege krupnog
kapitala, kriminala i vlasti, kao i naizgled bezizlazna ekonomska situacija,
čine da se Srbija nalazi blizu začelja modernog sveta kada su demokratske
političke tekovine u pitanju.
Misija OEBS u Srbiji - partner ili eksponent protivnika? |
Svakoj
vlasti, pa i onima u najrazvijenijim zemljama, potrebni su
kontrolni mehanizmi.
U demokratijama sa ozbiljnim nedostacima poput Srbije, ne možemo se u
potpunosti osloniti na tradicionalnu podelu vlasti i državne kontrolne ustanove,
pa određene institucije civilnog društva, bilo domaće ili međunarodne, mogu
odigrati značajnu ulogu u pogledu informisanja građana, njihovog demokratskog
obrazovanja, ali i uticaja na institucije vlasti u pravcu kvalitetnije državne
uprave, poštovanja ljudskih prava i sloboda, i mnogih drugih važnih sfera za
jedno demokratsko društvo. U tom kontrolnom procesu u Srbiji je značajnu ulogu
odigrala misija OEBS. Najproblematičnija pojava u Srbiji je činjenica da su dve
verovatno najvažnije sfere društvenog i političkog života doživele samo
kozmetičke promene, bez suštinske sadržine. To su policija i pravosudni sistem.
Unapređenje vladavine prava je takođe jedan od ključnih ciljeva misije OEBS u
zemljama u kojima deluje. Ovo delovanje je posebno usmereno upravo na reformu u
oblasti pravosuđa, policije i kazneno - popravnog sistema. Oblast pravosuđa je
ona u kojoj se verovatno najviše podbacilo u reformama. Sudski procesi koji
traju godinama, pa i decenijama, kao i nemogućnost građana da ostvare svoja
elementarna prava na pravično suđenje i suđenje u razumnom roku su u srpskom
društvu postali uobičajena pojava. Na tom polju OEBS deluje uz pomoć godišnjih
izveštaja i direktnih preporuka insitucijama vlasti, no očigledno bez iole
značajnijih rezultata.
OEBS je organizacija planetanog geostrateškog značaja |
Misija
OEBS u Srbiji je aktivna u tri oblasti kada su mediji u pitanju – pomaže u
reformi medijskih zakona, vrši superviziju našeg medijskog prostora dokumentovanjem
slučajeva kršenja medijskih prava i sloboda, i organizuje treninge i seminare u
cilju podizanja kapaciteta novinara i medija u Srbiji. Obično se u široj javnosti
smatra da je, uprkos mnogobrojnim izazovima, došlo do napretka u oblasti
medijskih sloboda u odnosu na Miloševićevu eru. Međutim, percepcija građana se,
posebno tokom mandata aktuelne Vlade, dramatično pogoršala. Iako bazično
poverenje u medije nikada nije bila karakteristika srpske političke svesti, ono
se tokom mandata aktuelne vlade i nakon smene vlasti 2012. godine permanentno
pogoršava, sve do aktuelnog trenutka. Pojedinim javnim istupima predstavnika za
medije, OEBS nastoji da utiče na očuvanje slobode medija u Srbiji u granicama
elementarne demokratije i slobode izražavanja.
U
pogledu demokratskih vrednosti i uopšte demokratske svesti u društvu, Srbija je
tokom 15 godina tranzicije zabeležila napredak u priličnoj meri. Međutim,
nagomilani nerešeni problemi, politička kultura na i dalje veoma niskom nivou,
kao i autoritarne tendencije aktuelne vlasti učinile su da ovaj proces bude
zamrznut, ako ne i pokrenut u suprotnom smeru. U društvu „zamrznute“ tranzicije
tokom devedesetih godina prošlog veka, a zatim veoma sporog procesa
demokratizacije kakav je u Srbiji, ovakve misije imaju posebno važnu ulogu. U
kritičnim fazama prelaska sa autoritarnog na demokratski politički model,
organizacije poput OEBS - a mogu da odigraju značajnu ulogu u društvu, ukoliko
političke elite koje sprovode reforme odluče da određene kvalitetne predloge
ove organizacije primene u praksi. Međutim, nepoverenje građana prema
organizacijama ovog tipa je i dalje na veoma visokom nivou. Tome ponekad doprinose
realni faktori, ali i neki koje nije uvek lako definisati. Nepoverenje građana
prema stranim nevladinim organizacijama koje deluju u Srbiji je ocenjeno kao
visoko, dok je posebno nepoverenje usmereno na deo nevladinog sektora koji se
bavi razvojem demokratskih načela i promovisanjem značaja korpusa ljudskih
prava U tu grupu organizacija spada i misija OEBS. Na skali poverenja građana u
okruženje i institucije, od NVO sektora se jedino lošije kotiraju institucije
vlasti, političke stranke i političari. Taj podatak sam za sebe dovoljno govori
o stepenu nepoverenja koji razara socijalno tkivo krhkog društva kakvo je naše.
U
vizuri prosečnog građanina, OEBS ostaje u prilično maglovitoj
perspektivi, jer
građanima Srbije nije do kraja jasno kojim se sve oblastima ta organizacija
bavi. Pored toga, aktivnosti poput nadgledanja medijskog prostora, demokratskih
procesa i savetovanje u pogledu zakonodavnih aktivnosti veoma lako mogu biti
protumačeni kao mešanje u unutrašnje stvari suverene zemlje. Pojedini javni
krugovi smatraju kako se određene nevladine organizacije finansirane iz
inostranstva, pa i misija OEBS u Srbiji, koriste kao sredstvo prisile ili
upozoravanja, putem koga određeni uticajni zapadni krugovi šalju signale
zvaničnom Beogradu kada im nešto nije po volji. Kada su ovako osetljive oblasti
u pitanju, crvena linija je tanka i uvek postoji opasnost da se ona pređe. Nedavni
sukob predstavnice misije OEBS za slobodu medija Dunje Mijatović i premijera
Vučića tipičan je model na koji način svaki od aktera u trostrukom odnosu vlast
- nevladine organizacije - društvo isti događaj tumači na različite načine i trudi
se da iz njega izvuče što je više moguće koristi u svrhu ostvarenja sopstvenih
interesa. Osnovna zamerka misiji OEBS u Srbiji bi mogla da bude činjenica da se
ova misija bavi “mekšim” pitanjima poput ljudskih prava, slobode medija i rodne
ravnopravnosti, dok kompleksne oblasti od državnog interesa koje razaraju
srpsko društvo u priličnoj meri ignoriše ili se njima bavi tek usputno. Takođe,
kao primedba se može staviti sumnja da se ova organizacija veoma često koristi
u dnevnopolitičke svrhe i za sprovođenje interesa neke treće strane. Naposletku,
za širu javnost u Srbiji prva asocijacija na OEBS su Verifikaciona misija i
Vilijem Voker, čiji je izveštaj o masakru u Račku doprineo ubrzanju početka
NATO agresije na Saveznu Republiku Jugoslaviju.
Predsedavanje Srbije je veliki uspeh nakon decenije izolacije |
Misiju
OEBS ne treba idealizovati, niti posmatrati kao isključivog eksponenta interesa
jednog dela međunarodne zajednice u Srbiji. Razgovarati o misiji OEBS je
posebno važno u godini kada Srbija predsedava ovom organizacijom. Nakon
decenije izolacije, sankcija i ratova, Srbija je sopstvenim naporima i
delimičnom promenom političkih okolnosti došla u poziciju da predsedava jednom
organizacijom planetarnog formata i značaja. Međutim, iznenadna eskalacija
ukrajinskog konflikta dovela je našu diplomatiju u prilično nelagodnu poziciju.
Ambicija o punopravnom članstvu u Evropskoj Uniji, i sa druge strane
tradicionalno dobri i u mnogim oblastima partnerski odnosi sa Ruskom
Federacijom Srbiju stavljaju u trostruki procep između interesa, realnih
potreba i nametnutih međunarodnih okolnosti. Od srpske strane se, u skladu sa
njenim realnim uticajem i snagom, ne očekuje da nađe rešenje za ukrajinski
konflikt, ali je za očekivati da naša diplomatija zauzme jasan stav o konfliktu
najvećih razmera na evropskom kontinentu još od raspada Jugoslavije. Spoljašnja
pozicija zemlje u svakom pogledu definiše unutrašnju, pa će se od Srbije kao
predsedavajuće države očekivati da na međunarodni plan prenese svoja bolna
konfliktna iskustva, ali i da povećanom odgovornošću nastavi sa demokratskim
reformama u procesu u kome već poprilično kasni. U skladu sa svim prednostima i
nedostacima, ova organizacija i njena misija u Srbiji mogu da doprinesu
sveukupnom razvoju Srbije u svakom smislu, ukoliko se njeni potencijali i
kontakti na pravi način iskoriste u interesu države i njenih građana, što do
sada često nije bio slučaj.
Preuzeto sa sajta časopisa Politikolog (https://casopispolitikolog.wordpress.com/)
Preuzeto sa sajta časopisa Politikolog (https://casopispolitikolog.wordpress.com/)
Нема коментара:
Постави коментар