Često
u medijskim diskusijama u poslednje vreme možemo čuti od predstavnika
političkih stranaka kako na vlasti tako i u opoziciji kako Beograd ne
funkcioniše na zadovoljavajuć način, navode se propusti gradonačelnika Dragana
Đilasa, kao i eventualne malverzacije počinjene tokom višegodišnjeg upravljanja
gradom od strane Demokratske stranke i njenih koalicionih partnera. Očajno
vođenje grada milioni Beograđana svakodnevno osećaju na svojoj koži, od onih
koji se voze gradskim prevozom, do onih koji posmatraju totalni slom gradskih
javnih preduzeća koja se urušavaju pred našim očima. Kakva je strategija
primenjena u vođenju svih vitalnih sistema glavnog grada Srbije ukoliko takva
strategija uopšte postoji, i u kom pravcu nas vodi aktuelna gradska vlast?
Zašto smo došli u poziciju u kojoj se trenutno nalazimo i ko je za to
odgovoran?
Most na Adi – najskuplji most u
istoriji čovečanstva
Za
mostove se često kaže da spajaju ljude. Onaj beogradski preko
Ade spaja Novi
Beograd sa Čukaričkom padinom, ali po svemu sudeći itekako razdvaja beogradsku
političku elitu i radi joj o glavi. Most je još uvek u izgradnji, a
prouzrokovao je toliko problema da će verovatno u najvećoj meri doprineti
debaklu Demokratske stranke na sledećim izborima u gradu Beogradu. Koliko most
trenutno košta ne zna niko, a pogotovo niko ne zna koliko će koštati kad se
završi, sa svim neophodnim pristupnim saobraćajnicama. Postoje mišljenja arhitekata
i urbanista da je most nefunkcionalan, preskup i nepotreban. Među njima je i
Branislav Jovin, arhitekta koji je projektovao Mostarsku petlju i pristupne
saobraćajnice na mostu Gazela. Ovaj stručnjak most preko Ade naziva
“urbanističkim promašajem i finansijskom jamom bez dna” i tvrdi da bez neophodnih
pristupnih saobraćajnica i tunela ispod Topčiderskog brda koji bi povezao novi
most sa Autokomandom most nema nikakvu svrhu i predstavlja hrpu gvožđa i betona
bez suštinske funkcije. Da bi most imao svoju funkciju, njegov završetak sa
ovim pratećim objektima prema proceni arhitekte Jovina koštao bi neverovatnih
2,4 milijarde evra. Da bi most imao svoju funkciju, potrebno je izgraditi
ukupno 17 kilometara pristupnih saobraćajnica, uključujući i pomenuti tunel
ispod Topčiderskog brda. Na taj način bi se most uklopio u takozvani unutrašnji
magistralni prsten. Bez funkcionisanja unutrašnjeg magistralnog prstena i
navedenih pristupnih saobraćajnica, most
je prema mišljenju stručnjaka gotovo beskoristan. Konkurentski projekat mostu
na Adi bio je projekat Metro Beograd, koji je predviđao izgradnju takozvanog
metro mosta koji bi počinjao u Nemanjinoj ulici. Projekat je inicirao pokojni
premijer Đinđić, a most bi koštao samo 50 miliona evra. Međutim, gradonačelnik
Đilas je iz samo njemu znanih razloga odabrao projekat mosta na Adi i krenuo u
njegovu realizaciju. Pokojna predsednica Saveta za borbu protiv korupcije
Verica Barać tražila je pre 6 godina reviziju troškova mosta preko Ade, ali joj
iz gradske uprave nisu dostavljeni dokumenti bez ikakvog obrazloženja. Ovaj
primer svakako pokazuje ozbiljne nedostatke sa kojima se suočava sistem za
borbu protiv korupcije u Srbiji, ali i nedostatak osećaja za bilo kakvu
odgovornost gradske vlasti. Slučaj najvećeg infrastrukturnog projekta u
Beogradu u poslednje dve decenije se uporno zataškava, ali se nadam da će se
okolnosti veoma brzo promeniti i da ćemo saznati kakva je i čija računica bila
izgradnja mosta preko reke Save baš na tom mestu i na taj način.
Lep, ali preskup i upitne svrhe . most na Adi u Beogradu |
Gradski prevoz u Beogradu –
savremeni sistem ili „treći svet“?
Svako
ko se vozio gradskim prevozom u Beogradu zna da su našem
gradu potrebni novi
tramvaji. Novi tramvaji nisu kupovani decenijama, a jedine promene u
tramvajskom voznom parku smo imali zahvaljujući donacijama grada Bazela. Taj
problem je uvideo i gradonačelnik pa je raspisao tender za nabavku nekoliko
desetina novih tramvaja. Tu ne bi bilo ništa sporno da se kao najbolja
ponuda nije pojavio zagrebački Končar. Na
ovom primeru je gradonačelnik rešio da iskaže svoj kvazipatriotizam, pa je
odlučio da hrvatski ponuđač nipošto ne sme pobediti na tenderu, uprkos boljoj
ponudi i većoj koristi koju je grad od tog posla mogao da ima. Posao je dobio
prilično skuplji španski CAF, a Beograđani se već uveliko voze njihovim
tramvajima. Međutim, zanimljivo je da “patriotske” pobude nisu sprečile gradonačelnika
da za obnovu stadiona Tašmajdan naruči gotovo duplo skuplji brački kamen od
onog domaćeg, bukovičkog kamena, sa duplo većim transportnim troškovima.
"Tramvajski patriotizam" gradonačelnika Beograda |
Busplus
sistem je, uz most na Adi, projekat koji će najverovatnije
koštati vlasti
aktuelnog gradonačelnika i koaliciju koja stoji iza njega. Praćen kontroverzama
od samog početka, nedovoljno razumljiv javnosti, ovaj sistem je od samog
početka bio osuđen na propast. Na navodnom tenderu pobedila je fantomska firma
sa 500 evra osnivačkog kapitala, i ovaj sumnjivi razvoj situacije do danas nije
razjašnjen. Sistem bez ikakve jasne ekonomske opravdanosti koji je navodno
trebao da olakša naplatu karata u gradskom prevozu, doveo je beogradski GSP do
tačke raspadanja. Pritom, 8,5 posto prihoda od naplate karata ide sumnjivoj
firmi u čijem je vlasništvu sistem Busplus. Postavlja se pitanje da li je bilo
neophodno da Beograd pređe na moderniji sistem naplate karata, kada u jednom
Frankfurtu sasvim dobro funkcioniše sistem sa papirnim kartama, kao i da li je
opravdano ustupiti privatnoj firmi naplatu karata u javnom sistemu? Pored srža
problema, građane iritiraju i dodatne besmislene regulative neprimenjive u
beogradskim uslovima. Obavezan ulazak na prednja vrata primenjuje se u nekim
evropskim metropolama koje imaju duplo više autobusa u odnosu na broj
stanovnika u poređenju sa Beogradom, pa je ova mera potpuno neupotrebljiva u
praksi kod nas. Nemogućnost korišćenja Busplus pretplatnih karata u uslovima
noćne vožnje je još jedna u nizu besmislica koje su karakteristika novog
sistema.
Uzročnik rasula u GSP-u - Busplus sistem |
Zanemarljiv
broj Beograđana zna da se gradskim prevozom ne vozi po tržišnim, već po cenama
koje u velikoj meri subvencioniše grad. Cena karte za jednu vožnju iznosi 72
dinara, a procenjuje se da je ekonomska cena karte blizu cifre od 120 dinara. Razliku
između povlašćene i realne cene subvencioniše grad iz svojih budžetskih
sredstava. Budžet grada Beograda za 2013. godinu iznosi 98.266.106 dinara, a
približno 20 procenata gradskog budžeta se godišnje utroši samo na subvencije
za gradski prevoz. U kojoj meri je ovo bacanje novca u vetar iracionalan potez
razumeju i laici kada se zamisli šta bi sve moglo da se uradi u našem gradu sa
gotovo 200 miliona evra godišnje. Bar jedan most preko Save ili Dunava,
nekoliko stotina autobusa gradskog prevoza ili preuređenje desetina ulica i
trgova svake godine ode u nepovrat zahvaljujući politikanstvu gradske vlasti.
Gradski
prevoz dakle, umesto svoje osnovne svrhe, prevoza građana Beograda, ispunjava
dve funkcije – zadovoljavanje ličnog interesa gradonačelnika i instrument
socijalne politike što nisu i ne smeju da budu ciljevi jednog od vitalnih
sistema za funkcionisanje grada.
Gradske javne službe i preduzeća –
rupa bez dna
Beograd
ima ukupno 11 javnih komunalnih preduzeća i više službi koje pokrivaju sve
delatnosti od javnog značaja u gradu. Preduzeća gotovo da se takmiče u tome
koje je gore, a među njima svakako prednjače Gradsko saobraćajno preduzeće
(GSP), Beograd put i Gradska čistoća. Ova
preduzeća zbog lošeg i nestručnog vođenja grcaju u dugovima koje je iz svog
budžeta dužan da vraća grad, a posledice takvog politikanstva na svojoj koži
osećaju svi građani Beograda. Nakon ovakvog upravljanja tim preduzećima
dolazimo u situaciju da se građani čude kada je gradom nemoguće proći kada
padne prosečan sneg, kada se autobusi gradskog prevoza raspadaju pred našim
očima i kada put od svog naselja do centra grada merite brojem rupa u koje
udari vaš automobil.
Novoosnovana
gradska služba je komunalna policija. Služba čija je i sama ustavnost veoma
sporna, a neophodnost upitna, uspela je da za veoma kratko vreme koliko
funkcioniše u našem gradu pokupi antipatije najvećeg dela Beograđana.
Nepotrebno bacanje novca na ovu službu, brutalno reagovanje njenih pripadnika u
pojedinim bezazlenim situacijama, kao i nemogućnost reagovanja u situacijama
gde su to dužni da čine, doveli su do
toga da ova služba postane izuzetno beskorisna i nepopularna. Komunalna
policija se, umesto svoje namene, pretvorila u privatnu paravojsku
gradonačelnika i stavila se u zaštitu njegovih privatnih interesa. Da li je
posao komunalne policije da rešava probleme ilegalnih uličnih prodavaca, odlaganja
otpada i ostalih komunalnih problema, ili da maltretira građane i štiti private
interese partijske oligarhije koja despotski upravlja glavnim gradom? Mislim da
je odgovor na ovo pitanje jasan. Kompletna šteta u gradskim preduzećima i
službama znaće se tek nakon promene gradske vlasti, a vreme saniranja posledica
vlasti Demokratske stranke u gradu meriće se godinama.
Gradski budžet – socijalni ili
razvojni?
Gradonačelnik
tvrdi da je budžet grada Beograda u većoj meri
socijalni, a manje razvojni, uz
opravdanje da je nužno da beogradske finansije budu uređene baš na takav način
zbog ekonomske krize. Često smo u prilici da čujemo demagogiju gradskih čelnika
koji se hvale takozvanim beogradskim socijalnim modelom i pozivaju druge
gradove u Srbiji da ga primene, i sve to dok je Beograd najsiromašniji glavni
grad jedne evropske države, a Beograđani svakodnevno izbegavaju delove fasada
koji padaju sa neodržavanih zgrada, voze se autobusima u stanju raspadanja, a
završavanje bilo kakve administrativne formalnosti u gradskoj administraciji
liči na noćnu moru. Grad Beograd sa nešto manje od 200 miliona evra godišnje (približno
20 posto gradskog budžeta) subvencioniše gradski prevoz koji je očigledno
neodrživ u ovakvom obliku i načinu upravljanja. Pored toga grad plaća pokušaj
vantelesne oplodnje budućim majkama, isplaćuje novčanu pomoć penzionerima koji
imaju izuzetno niska primanja itd. Ovaj vid trošenja budžetskih sredstava grada
Beograda predstavlja bacanje novca u rupu bez dna, umesto njenog usmeravanja u infrastrukturne
investicije, stvaranje uslova za otvaranje novih radnih mesta preko potrebne
našem gradu itd. Uloga gradske uprave nije da se bavi socijalnom politikom,
nego da rešava problem Beograđana kojih ima na pretek. Bavljenje socijalnom
politikom, ma kakva ona bila, je posao Vlade. Grad Beograd svakako ima daleko
većih problema koje je neophodno brzo rešavati i za koje su potrebna značajna
finansijska sredstva. Umesto toga, grad na sebe preuzima posao koji mu ne
pripada i time ugrožava već dovoljno loš budžet. Pored suštinskih nedostataka
koji “krase” naš gradski budžet, tu je i veliki broj onih elementarne logičke
prirode. Naime, već godinama se u
Beogradu ozbiljno govori o potrebi izgradnje metroa, koji je svakako neophodan
za dvomilionsku metropolu kakva je naša. Ali u kojoj meri je logično govoriti o
takvoj investiciji vrednoj više milijardi evra u najsiromašnijem i
najzaduženijem glavnom gradu u Evropi, u trenutku kada veći deo prigradskih
naselja tog istog grada nema ni kanalizaciju. Da li je kanalizacija za sve
civilizacijska tekovina koju glavni grad jedne evropske države ne može da
postigne ni u 21. veku? Iz ovako očajno struktuiranog i populističkog budžeta ništa
bolje i korisnije nismo ni mogli da očekujemo.
Populizam će skupo koštati buduće generacije Beograđana |
Taksi
usluge – legalizovani kriminal
Sistem u kome vlada potpuna anarhija i bezakonje je
sistem taksi usluga u našem gradu. Svako ko koristi ove usluge je svestan
činjenice u kojoj meri su ove usluge na niskom nivou, njihova cena previsoka, a
sistem pogodan za pljačku već dovoljno osiromašenih građana. Postoji nekoliko
ključnih problema u funkcionisanju ovog sistema - nerešen problem ilegalnih taksista (posebno
na beogradskom aerodromu), kartel koji postoji između taksi udruženja, veoma
loš kvalitet taksi usluga, kao i besmislena ograničenja i propisi koji suprotno
zdravom razumu i tržišnoj ekonomiji već godinama izbijaju ogromne količine
novca iz džepova Beograđana.
Problem ilegalnih taksista je jedan od najvećih
problema taksi
prevoza u Beogradu, a paradoksalno, najjednostavnije je rešiv.
Dovoljno je imati hrabrosti i primeniti zakon na tom konkretnom primeru. Neko
ko nema dozvolu za rad, nema taksi tablu grada Beograda na krovu a taksimetar
koristi onako kako želi ne sme da ima mesta na beogradskim ulicama. Ovaj
problem, međutim, ne može biti rešen jalovim merama koje su primenjene.
Beograđani su već dovoljno upućeni u to koji taksiji su legalni a koji ne, ali
se postavlja pitanje da li će i dokle Beograd po pitanju taksi prevoza
funkcionisati poput Bangladeša. Gradska vlast takođe nema ni volje ni hrabrosti
da se suprotstavi kriminalnoj organizaciji koja gospodari beogradskim
aerodromom i prouzrokuje probleme kako građanima Beograda i Srbije koji putuju
u inostranstvo, tako i strancima koji dolaze u naš grad. Za ovaj problem nije
potreban novac ni naročito mnogo vremena, samo malo političke volje i
hrabrosti, čega očigledno u našoj gradskoj vlasti nema.
Taksi kartel godinama pljačka građane Beograda |
Za razliku od prethodnog problema koji se tiče
neprimenjivanja postojećih zakona, beogradskom taksiju ne manjka ni problema koji
direktno proističu iz nepoznavanja osnovnih tržišnih principa i osnova
ekonomije od strane gradske vlasti. To su problemi kartelskog određivanja cena
taksi prevoza u našem gradu, a drugi je regulacija broja taksista. Beogradski
taksi sistem se sastoji od 25 taksi udruženja koja godinama održavaju monopol
na taksi prevoz u gradu. Monopolski položaj se održava kartelom koji su
udruženja postigla, a njegov cilj je održavanje jednakih cena za sva taksi
udruženja na nerealno visokom nivou. Sva udruženja imaju iste cene za sve tri
tarife, čak u isto vreme određuju i popuste na poziv i slične “pogodnosti”. Drugi
faktor koji narušava čak i privid konkurencije u oblasti taksi prevoza u
Beogradu je regulacija broja taksi vozača u našem gradu. Naime, grad Beograd
određuje broj taksista koji je po njihovom mišljenju dovoljan i potreban za
funkcionisanje ovog sistema. Time gradska uprava svesno ograničava konkurenciju
suprotno tržišnim principima i time drži cene na veštački visokom nivou. Postavlja
se veoma jednostavno pitanje – zbog čega gradska vlast ne dozvoli konkurenciju
u oblasti taksi prevoza i dozvoli svakome ko položi odgovarajuće ispite da
dobije dozvolu za rad u taksi prevozu, i čiji je to interes? Zbog ovakve
politike ispaštaju i taksisti koji malo zarađuju i građani za koje je ovaj vid
prevoza nažalost postao luksuz.
Jeftinom demagogijom i socijalpopulizmom koja nije
strana koaliciji koja je na vlasti u glavnom gradu Srbije uporno se izbegava
promena sistema oporezivanja taksi vozača i njihovo uvođnje u sistem PDV-a,
umesto dosadašnjeg paušalnog oporezivanja. Taksi udruženja su nekoliko puta do sada organizovala proteste
blokirajući svojim vozilima centralne gradske saobraćajnice izražavajući nezadovoljstvo upravljanjem ovom važnom oblašću od strane gradske uprave, a grad je na takve
proteste reagovao kukavičkim povlačenjem i odlaganjem donošenja rešenja koje bi jednom za svagda rešilo problem taksi prevoza u našem gradu. Postavlja se pitanje kako
je moguće da jedna tako važna oblast za funkcionisanje grada može biti do te mere zapostavljena da se bukvalno raspada pred našim očima? Gde je tu pravda o kojoj
gradonačelnik tako često govori u svojim javnim nastupima?
Zaključak
Gradonačelnik Beograda se, uprkos katastrofalnom
stanju u gradu, umesto svojim poslom uglavnom bavi samopromocijom. Dobar primer
za ovakvo ponašanje je da on obilaznicu oko Beograda koja je u izgradnji
koristi u svrhu promocije svog lika i dela u toku izbornih kampanja, dok u
slučaju nekog problema u radovima na toj deonici veoma važnog međunarodnog
koridora govori kako obilaznica pripada republičkoj nadležnosti i time
prebacuje odgovornost na nekog drugog. Znamo da se gradonačelnikove mnogobrojne
firme bave uglavnom marketingom, ali posle njegovih mandata na čelu grada bi
trebali da ostanu konkretni rezultati, a ne lepe želje i marketinški trikovi koji
nisu svojstveni odgovornim političarima. Gradska vlast je Beograd dovela u
takvu situaciju da i najmanji sneg izazove totalni kolaps saobraćaja u gradu, a
vožnja gradskim prevozom do udaljenih delova grada liči na horor film. U nekim
momentima se stiče utisak da je Beograd bolje funkcionisao u uslovima NATO
agresije nego pod vlašću Demokratske stranke i njenih satelita. Potpuni slom aktuelne
vlasti na lokalnim izborima u Zemunu je dovoljan pokazatelj šta građani
Beograda misle o njihovom dosadašnjem radu. Izbori na Voždovcu koji su
predviđeni na jesen predstavljaće dodatan pokazatelj podrške gradskoj vlasti
koju ona (ne) uživa među građanima Beograda. Na kraju se nameće pitanje koliko
Beograd može ovako? Ne dugo. Ukoliko se nešto hitno ne promeni, doći ćemo do
urušavanja kompletnog sistema, a onda je za bilo kakvu reakciju kasno, a
jadikovanje i glumljenje žrtve tako tipično za nas ne pomaže.
Нема коментара:
Постави коментар