Uvod
Velika
Albanija nastaje pred našim očima, to je sasvim jasno bilo kom iole ozbiljnom političkom
analitičaru ali i potpunim laicima. Kičmu njenog ekonomskog razvoja
predstavljaće veliki projekat izgradnje novog auto – puta od Merdara na
administrativnoj liniji do Drača u Albaniji. Dok se u Srbiji već godinama u
stručnoj i onoj manje stručnoj javnosti vode polemike o takozvanim brzim prugama
Srbije, auto - putevima kojima bi naša zemlja bila premrežena, tunelu ispod
Fruške Gore i o drugim megaprojektima saobraćajne infrastrukture, u nekim
zemljama se takvi projekti sprovode u delo bez prevelike medijske pompe. To,
međutim, ne bi bilo ni malo čudno da država o kojoj govorim i dan danas u našoj
zemlji ne predstavlja predmet podsmeha o kojoj god sferi društvenog i političkog
života da je reč. Ono što je do pre samo desetak godina delovalo kao naučna
fantastika, pred našim očima postaje realnost.
Infrastruktura u službi geopolitike
– auto put Merdare – Tirana - Drač
Albanski
auto - put vrhunskog kvaliteta. Za neke možda zvuči kao
oksimoron ili dobra
šala, ali za kosmetske i Albance u Albaniji to polako ali sigurno postaje
realnost. Kvalitet zapadnoevropskih auto - puteva nikada nije bio upitan.
Poslednjih decenija su Slovenija i Hrvatska izgradile stotine kilometara
najmodernijih auto - puteva, često ocenjivanih bolje i od čuvenih nemačkih
autobanova ili italijanskih autostrada. Ali auto - putevi na teritorijama
naseljenim Albancima su našoj javnosti i medijima gotovo potpuna nepoznanica.
Godine ratova i netrpeljivosti, višedecenijske samoizolacije režima u Tirani i
kulturne barijere između naših naroda skrenule su fokus našeg interesovanja na
druge delove balkanskog regiona. Za to vreme, Albanci su pored političkih
shvatili i svoje ekonomske prioritete i neumorno rade na njihovom ostvarenju.
Među tim prioritetima jedno od ključnih mesta bez sumnje zauzima auto – put koji
povezuje Kosovo i Metohiju i severne delove Albanije sa Jadranskim morem.
Novi auto - put je kičma ekonomskog razvoja Albanije |
Auto-put
Merdare – Tirana – Drač predstavlja projekat koji je od suštinskog
geopolitičkog i ekonomskog značaja za sve Albance i ideju velike ili “prirodne”
Albanije. Na Kosovu i Metohiji ga zovu “Nacionalni auto – put Ibrahim Rugova”,
po lideru kosmetskih albanaca iz doba konflikta 1999. godine. Albanski premijer
Sali Beriša ga je nazvao auto - putem “nade, poverenja, mira, stabilnosti i
integracija u čitavom regionu”. Kada u potpunosti bude gotov, ovaj mega
projekat saobraćajne infrastrukture će povezati gradove Drač, Tiranu, Kukeš,
Elbasan, Đakovicu, Orahovac, Prizren, Prištinu i mnoge druge gradove u Albaniji
i na Kosovu i Metohiji. Ideja za izgradnjom ovakvog projekta se javila krajem
devedesetih i početkom dvehiljaditih godina, kada je mogućnost proglašenja
nezavisnosti Kosova još uvek bila maglovita, a potencijalno ujedinjenje
albanskih teritorija samo teorija. Maglovitu i tada nerealnu ideju prvi je u
javnost izneo socijalistički premijer Pandeli Majko 2001 godine. Izgradnja je
počela 2006. godine, nakon mnogobrojnih problema koji su nastali nakon
odbijanja administracije premijera Salija Beriše da poštuje ugovor potpisan
između prethodne socijalističke vlade Fatosa Nanoa i austrijske kompanije “Štrabag”. Izgradnja auto - puta između Prištine
i Tirane je podeljena na tri deonice. Najteža
deonica na čitavom auto-putu od Merdara do Jadranskog mora je deonica Rešen –
Kalimaš, koja se nalazi u najnepristupačnijem delu severne Albanije. Ovaj
segment auto-puta dugačak je 61 kilometar i mnoštvom tunela (jedan je dugačak
čak 5,6 kilometara) i sa čak 27 mostova premošćuje ovaj izuzetno krševit i
nepristupačn teren. Ovu deonicu u potpunosti finansira vlada Albanije. Za drugu
veoma komplikovanu deonicu između granice sa Srbijom i Kukeša sredstva je
obezbedila Islamska banka, a deonicu od mesta Rešen do Milota iz svojih
sredstava finansira Svetska banka. Projekat
izgradnje auto – puta predstavlja najveći građevinski poduhvat ikada izveden u
Albaniji i jedan od najvećih u
istoriji Balkana. Početna procena vrednosti ovog
projekta je iznosila 600 miliona evra, ali je već sada jasno da će ta suma biti
drastično premašena. Trenutno se vrednost procenjuje na 1,2 milijarde evra, ali
po svoj prilici ni ova ogromna svota neće biti konačna. Ovakav razvoj događaja,
probijanje procene neophodnih sredstava i mnogobrojne malverzacije koje prate
izgradnju auto-puta od samog početka navele su neke albanske političare da ga
nazovu “auto - put korupcije”. Međutim, uprkos svim nedostacima i poteškoćama
sa kojima se projekat suočavao, on napreduje izuzetno brzo i najvećim delom je
već završen, čime je vreme potrebno da se iz Prištine stigne do Tirane
prepolovljeno.
Najteža deonica koridora - Rešen - Kalimaš |
Zajednički interes Prištine, Tirane i Vašingtona - novi auto put |
Izuzetno
predano se radi i na severnoj strani Prokletija. Auto -
puteve na teritoriji
Kosova i Metohije u najvećem delu gradi i finansira američko - turski
konzorcijum “Behtel – Enka”, inače veoma blizak republikanskoj administraciji
bivšeg predsednika Sjedinjenih Država Džordža Buša Mlađeg. Prva izgrađena
deonica auto-puta Prizren – Morina, duga 38 kilometara, otvorena je u novembru
2011. godine u prisustvu samoproklamovanog premijera i ratnog zločinca Hašima
Tačija, Atifete Jahjage, predsednika vlade Albanije Salija Beriše, kao i nekih
američkih kongresmena. Od tada su samoproklamovane prištinske vlasti izgradile
gotovo 100 kilometara auto - puta vrhunskog kvaliteta, kojih bi se postidele i
neuporedivo razvijenije države. Dužina čitavog auto – puta na Kosovu i
Metohiji, od Merdara do Vrbnice na granici sa Albanijom, iznosiće 118
kilometara, a procenjuje se da će koštati oko 700 miliona evra, odnosno 25
posto bruto društvenog proizvoda koji se ostvari na teritoriji Kosova i
Metohije. Zanimljivo je spomenuti činjenicu da je u sklopu projekta novog auto
– puta predviđen čitav sistem obilaznica oko Prištine, koji se u potpunosti
poklapa sa srpskim enklavama na tom prostoru i očigledno ima za cilj da ih
odatle eliminiše. Prištinski političari izgradnju obilaznice baš na mestu sadašnjih
srpskih enklava objašnjavaju potrebom da se smanje velike saobraćajne gužve u
Prištini, kao i da se na bolji način poveže aerodrom sa auto - putem i gradom.
Slučajno ili ne, prosudite sami. Završetak radova na ovom projektu se očekuje
krajem ove ili početkom naredne godine. Ako imamo u vidu nezaposlenost koja na
Kosmetu dostiže gotovo 50 procenata, potpuno ruiniranu ekonomiju koja zavisi od
doznaka iz inostranstva i ilegalnih transakcija kao i vreme ekonomske krize, to
predstavlja veliku sramotu za vlasti u Srbiji koje očigledno nisu sposobne da
sagrade ni par desetina kilometara auto puteva godišnje. Srpskim vlastima su stranački
interes i sujeta uvek bili iznad nacionalnog interesa, pa su zbog toga
raskidane koncesije na štetu Srbije, nestajao novac namenjen za vitalne
saobraćajne koridore kroz našu zemlju, strani investitori nas izbegavaju u širokom
luku, a naši građani voze katastrofalno lošim i opasnim putevima.
Postojeći i budući saobraćajni koridori na Kosmetu |
31.
maja 2009. godine je otvoren tunel u Prokletijama koji spaja
auto – put u
Metohiji sa onim na teritoriji Albanije. Prilikom otvaranja su se na sredini
tunela srdačno pozdravili Hašim Tači i Sali Beriša i obeležili ovaj momenat od
izuzetnog simboličnog značaja. Beriša je tunel nazvao “tunelom ujedinjenja
nacije” Dok Albanci probijaju planinske vrleti auto - putem, naše vlasti imaju
različita infantilna opravdanja za sramotne rezultate izgradnje puta kroz
vojvođansku ravnicu. Trenutak kada je postalo jasno da se može napraviti
moderan auto - put kroz planinske vrleti severne Albanije, relativno
nepristupačni brdski teren Metohije i Drenice, uz veoma oskudna finansijska
sredstva i ogromne teškoće u gotovo potpuno kriminalizovanom okruženju, jeste
trenutak kada bismo svi trebali da se zapitamo u čijem zapravo interesu radi
naša politička elita i šta je njen krajnji cilj, kada nije u stanju da ni
neuporedivo jednostavnije projekte od ovoga izvede do kraja. U geopolitičkom
smislu, planinski venac Prokletije predstavljao je veliku prirodnu prepreku
planu proklamovanom još prvom Prizrenskom ligom. Sada se ispod tog velikog
planinskog venca i kroz njega vozi brzinom od 130 kilometara na sat u četiri
saobraćajne trake, što pruža do sada neslućene mogućnosti ekonomskog razvoja,
razvoja turizma i uopšte komunikacije između teritorija naseljenih Albancima.
Tači i Beriša na svečanom otvaranju tunela u Prokletijama |
Pored
svih ovih prednosti koje Albancima ovaj projekat donosi na svim poljima, on je
od izuzetnog značaja i njihovim saveznicima i finansijerima – Sjedinjenim Američkim
Državama. Naime, velika američka baza “Bondstil” u blizini Uroševca nalazi se
daleko od važnih evropskih koridora i auto - puteva. To je do sada otežavalo eventualno
transportovanje krupne mehanizacije, vojnih vozila i slično. Zahvaljujući novom
auto - putu to postaje prošlost, a pripadnicima američkih snaga koji borave u
Bondstilu transport do drugih delova planete je drastično olakšan pristupom
luci Drač na Jadranskom moru u koju pristaju brodovi njihove ratne mornarice.
Ovakav razvoj događaja samo potvrđuje trajno strateško oprededeljenje
Sjedinjenih Američkih Država i njihovih saveznika da i u budućnosti kroje geostratešku
sudbinu regiona Balkana – na našu štetu, razume se. Kada se izgradi koridor
koji je uveliko u planu, koji bi trebao da se prostire preko teritorije Kosova
i Metohije pravcem istok – zapad, novi auto – put Priština – Tirana će biti
povezan i sa koridorom 11 koji je u izgradnji, a koji će spajati Temišvar i
Beograd sa lukom Bar u Crnoj Gori. Ukoliko se pogleda mapa balkanskih
teritorija koje su uključene u projekat velike ili “prirodne” Albanije, to ni
malo ne čudi. Neka se pripremi Crna Gora.
Zaključak
Velikoalbanski
državni projekat se očigledno priprema veoma ozbiljno i na svim poljima. Koliko
se pažnje posvećuje stvaranju budućeg državnog entiteta na Balkanu i u kojoj
meri se on detaljno i strateški planira, najbolje se vidi na primeru infrastrukture
koja je u nastajanju na tim prostorima. Kada imamo u vidu ko je finansira,
njenu namenu i njenu strukturu na terenu, postaje kristalno jasna njena ključna
svrha – lakše objedinjavanje balkanskih teritorija naseljenih etničkim
Albancima, premošćavanje Prokletija kao velike prirodne prepreke između
Metohije i Albanije, drastično povećanje broja turista iz zapadne i centralne
Evrope na albanskoj obali, bolje povezivanje američke baze “Bondstil” kod
Uroševca sa lukom Drač na jadranskoj obali, i na kraju, povezivanje buduće velike
Albanije sa međunarodnim koridorima 10 koji prolaze kroz Srbiju i Crnu Goru. San
da se iz Prištine stigne na Jadransko more za manje od dva sata u velikoj meri
je već realnost. Albanski orao se uspravio i gazi sve oko sebe. Pitanje je samo
da li će okolni narodi to samo bespomoćno da gledaju ili će naći zajedničko
rešenje i suprotstaviti se toj opasnoj ideji dok ne bude prekasno. Zaključak je
porazan ali veoma jednostavan – dok se mi podsmevamo, neko predano radi i u
razvoju će nas preteći u punoj brzini ako se u najkraćem mogućem roku ne
prizovemo pameti.
Pa, što velikosrpski geostratezi ne napraviše bar jednu džadu, nego su svu mehanizaciju i "zemljane radove" angažovali za masovne grobnice?
ОдговориИзбришиMa, nema veze - ostaće Vam "velikan iz Velike Drenove", a Albancima samo auto-put i "Velika Albanija" ,)