Obično
se kaže da se principi mnogo lakše brane nego što se primenjuju u praksi. Na to
je javnost posebno naviknuta kada su u pitanju politički principi. Kršenje
principa u uporednoj političkoj praksi je staro, ali i jednako poznato kao
izreka “dužan kao Grčka”. Ova mediteranska zemlja i njena nezavidna ekonomska
situacija se ponovo vraćaju na medijsku pozornicu, nakon višemesečnog zatišja. Čekao
se politički rasplet, parlamentarni izbori i formiranje nove većine, kako bi se
bolne teme za prosečnog Grka ponovo stavile na dnevni red. Kada je kolevka
demokratije u pitanju, bolne teme su brojne, a ključna je, razume se,
zabrinjavajući spoljni dug i veliko pitanje mogućnosti njegovog vraćanja
poveriocima.
Spoljni
dug države meri njenu zaduženost prema inostranim poveriocima – drugim
državama, bankama, međunarodnim finansijskim institucijama, kao i po osnovu
njenih obveznica. Dug neke države nije dovoljno posmatrati isključivo
nominalno, odnosno njegov procenat u odnosu na BDP date države, već je ključna
stvar posmatrati njegovu realnu stranu. Ključan faktor koji utiče na
opterećenje dugom je njegova otplativost, odnosno mera u kojoj zadužena država
može da izmiruje svoje međunarodne obaveze. Države koje imaju dinamičnu
ekonomsku aktivnost, izvozno su orijentisane i beleže visok nivo privrednog
rasta, ostvaruju velike budžetske prihode, pa su u stanju su da redovno otplaćuju
svoje obaveze prema poveriocima, domaćim ili stranim. Njihovi dugovi, ponekad višestruko veći čak i
od grčkog, ne pune stupce svetske štampe.
Grčki
dug u ovom trenutku iznosi približno 320 milijardi evra. Ukoliko imamo u vidu
činjenicu da je Grčka
tek nešto veća od Srbije, a da srpski dug iznosi nešto
više od 20 milijardi evra, jasne su razmere prave finansijske katastrofe u kojoj
se Grčka nalazi. Meren procentom BDP-a, grčki dug iznosi 175 procenata. Gotovo
dve trećine grčkog duga prema stranim kreditorima čini dug prema zemljama
evrozone (približno 60 posto), 15 posto Grci duguju po osnovu državnih
obveznica, a 10 posto MMF-u. Ostatak duga čine dugovi prema inostranim bankama
i drugim institucijama. Ovakav astronomski dug je nastao kao proizvod krajnje
neodgovornog ponašanja grčke političke elite, kao i neefikasnog odgovora
međunarodnih poverilaca. Oba pomenuta
faktora dovela su do toga da industrijska proizvodnja u ovoj zemlji opadne za
35 posto, nezaposlenost naraste na preko 25 posto (kod mladih i preko 50
posto), dok su realne zarade pale između 25 i 35 posto. Takozvana “Trojka” (Evropska komisija, Evropska centralna banka i MMF)
pokušali su radikalnim merama štednje da pritisnu Grke i zaustave vrtoglavi
rast spoljnog duga. Međutim, rezultata mera štednje nametnutih od Trojke u
realnosti nema. Grčki dug je 2009. godine iznosio 125 posto BDP – a, a danas je
narastao do pomenutih 175 posto. Ogroman spoljni dug države se, razume se,
odražava se na životni standard stanovnika. Negativni trendovi se utrkuju –
ogromna stopa nezaposlenosti se neprekidno uvećava, stotine hiljada ljudi živi
ispod granice siromaštva, gotovo trećina stanovnika države je opasno blizu te
granice, 300.000 domaćinstava je ostalo bez struje zbog neizmirenih obaveza, a
sumorni podaci kulminiraju informacijom da se u Grčkoj povećao stepen smrtnosti
novorođenčadi, karakterističan za države trećeg sveta.
Grčka dužnička kriza dovodi u pitanje opstanak evrozone |
Crveni
Alarm se u Atini odavno upalio, a Siriza se predstavila kao
stranka koja ima
rešenje za probleme kojima se ne nazire kraj. U predizbornoj kampanju su davana
realna i ona manje realna obećanja – pominjali su se tvrđi stav prema
kreditorima, bonovi za hranu za najsiromašnije, besplatna struja, vraćanje na
posao onih koji su iz javnog sektora otpušteni kao žrtve mera štednje, itd.
Jedino je iz obećanja izostavljena činjenica na koji način bi se navedene
obećane mere sprovele, i odakle bi se za njih obezbedio novac koji Grčka nema.
Grandiozna obećanja su se, kako to obično biva, svela na kozmetičke promene.
Najpre se odstupilo od tvrdog pregovaračkog stava i već u prvoj nedelji mandata
selo za sto sa Trojkom. Zatim su svi grčki zahtevi pali u vodu, da bi se jedino
postigao dogovor o produženju rokova i davanju Atini šanse da “održi glavu
iznad vode”. Takođe, došlo je do terminoloških promena koje nisu ni od kakvog
značaja – Trojka je preimenovana u “institucije”, aranžman u sporazum, a
kreditori su postali partneri.
Aleksis Cipras - nada osiromašene grčke srednje klase |
Siriza
je ovakav neuspeh pokušala da predstavi kao pobedu Atine
nad inostranim
kreditorima, međutim, u tome je uspela samo delimično, a nezadovoljstvo je sve
veće. Grčko rešenje se može sažeti u sledeće – pronađen je modalitet uz koji će
Grčka, a sa njom i evrozona da opstanu narednih nekoliko meseci. Za toliko
vremena će Grčka imati novca da redovno isplaćuje penzije i plate u javnom
sektoru, ali i da servisira spoljni dug. Na ovaj način ništa suštinski nije
rešeno, samo je produžena agonija koja traje već više od sedam godina. Pre eventualnog
produžetka aranžmana će se, naravno, rezultati grčkih vlasti naći pred skenerom
Trojke, odnosno „institucije“, koja bi trebala na osnovu zadatih kriterijuma da
utvrdi da li su Grci u prethodnom periodu ispunili ono što se od njih
očekivalo. Činjenica je da za grčki dug odgovornost snose obe strane – i
poverilačka Trojka i prethodne grčke vlade. Grčke vlade su neumereno i potpuno
iracionalno trošile skupo pozajmljen novac, bukvalno ga bacale na neefikasne
investicije, preskupu infrastrukturu i ogromne socijalne programe, dok je
Trojka rigoroznim merama štednje, usporavanjem potrošnje i nerealnim zahtevima
upućenim Atini grčki dug učinila mnogo većim i gotovo beznandežnim, pa sada
nemoć Atine pojedini međunarodni faktori koriste za ucene i dnevnopolitička
potkusurivanja preko leđa osiromašenog grčkog naroda.
Teret grčkog duga u najvećoj meri osećaju osiromašeni građani |
Levičarska
Siriza se na januarskim parlamentarnim izborima u Grčkoj biračima predstavila
oštrom retorikom prema Briselu, Berlinu i onim međunarodnim krugovima koji se
najviše ističu u pokušajima finansijskog disciplinovanja Atine. Bilo je oštrih
reči, govora o prekidu aranžmana sa međunarodnim finansijskim institucijama, pa
i o mogućem istupanju iz evrozone i menjanju celokupnog temelja na kome
funkcioniše EU kao takva. Kako to obično biva, megalomanska predizborna
obećanja ubrzano su se topila pred neumitnom realnošću. Od njih do ovog
trenutka nije ostalo gotovo ništa. Cipras i Varufakis su uprkos tvrdom stavu na
rečima seli za pregovarački sto sa Trojkom, i nakon početnih neslaganja bili
pritisnuti da pristanu na iste uslove kao što je to bio primoran njihov
prethodnik Samaras. Ovakav kompromis koji su napravili pružiće im neprilike i
unutar države i na međunarodnom planu. Na unutrašnjem planu se nalaze na udaru
kritika zbog brzog kršenja predizbornih obećanja, dok na spoljnom planu od
strane drugih političkih pokreta sličnog usmerenja širom EU mogu biti
percipirani kao slabi, neodlučni i nedosledni principima i idejama koje
zastupaju. Birači, pa i članovi partije Siriza stidljivo, ali polako
postavljaju pitanje da li su glasali za radikalan zaokret u pogledu politike
saradnje sa međunarodnim kreditorima, ili samo za nešto ublaženiju verziju politike
Antonisa Samarasa i njegove vlade.
Нема коментара:
Постави коментар