U
beskrajnom moru analiza statusa Republike Srpske, njenih temelja, institucija i
perspektiva, veoma je malo onih koje se bave elementarnim stvarima poput geopolitičkog
položaja RS, njenih geografskih i infrastrukturnih karakteristika, kao ni
mogućnostima da se te karakteristike od suštinske važnosti iskoriste protiv
njenih institucija i njenog entitetskog ustrojstva kao takvog. Tokom mukotrpnih dejtonskih pregovora ali i
pre njih, tokom građanskog rata u BiH, zapadni faktor se nije libio da upotrebi
bombe kako bi Srbima nametnuo rešenje kakvo on smatra za shodno u datim
okolnostima. Danas su sumorna ratna vremena srećom daleko iza nas. Međutim, vreme
u kome se vrše perfidni i višedimenzionalni napadi na institucije i politički
kapacitet RS i u kome se upotrebljava čitav dijapazon sredstava usmeren na
njeno rušenje, pravi je momenat za geopolitičku analizu položaja RS i pretnji
koje su usmerene na njen ustavni poredak i bezbednost. Pored već nažalost dosta
puta isprobanih metoda umanjenja nadležnosti RS i njenog “disciplinovanja”
različitim političkim sredstvima, potrebno je da znamo i neka daleko ozbiljnija
i dugoročnija sredstva koja stoje na raspolaganju onima kojima jaka Republika
Srpska i bilo kakve njene aspiracije ka većoj samostalnosti unutar ili izvan
BiH nisu u interesu. Zbog čega RS ima određene specifične karakteristike, kome
je to i zbog čega u interesu, i koje su geostrateške prepreke eventualnim
jednostranim potezima vlasti RS?
Dejtonska
sredstva geopolitičkog obuzdavanja RS
Težnje
da se od RS načini prazna ljuštura i da se njene institucije učine
nefunkcionalnim stare su koliko i ona sama. Najpre se pokušalo ratnom opcijom,
a nakon potpunog poraza muslimansko – hrvatskih snaga i Dejtonskog mirovnog
sporazuma pristupilo se drugačijim, mirnodopskim sredstvima. Pored dobro
poznatih i često upotrebljavanih sredstava diskreditacije političkog
rukovodstva RS i njenog suvereniteta, poput delegitimizacije sudskim presudama
tzv. Suda BiH, orkestrirane propagande o “genocidnoj tvorevini”, “četničkoj
agresiji” i slično, Sarajevu i njihovim međunarodnim sponzorima stoje i
neuporedivo ozbiljnija i efikasnija sredstva koja mogu biti usmerena protiv
suvereniteta, teritorijalnog integriteta i političke nezavisnosti RS. Kada su
lideri sva tri naroda bili prisiljeni da sednu za pregovarački sto u vojnoj bazi
Rajt Peterson u Dejtonu, podrazumeva se da se aktuelno stanje na terenu
najvećim delom moralo uzeti u obzir. Ričard Holbruk i američki stratezi su
imali zadatak da stanje na terenu u što većoj meri prilagode sopstvenim, ali
ujedno i interesima Sarajeva koje je bilo de facto poraženo u ovom ratu. Tada
su, pod pritiskom SAD i EU nastale važne geostrateške i političke zamke koje u
slučaju potrebe ostvarivanja direktnog interesa na terenu mogu da budu
aktivirane u bilo koje doba. Dejtonskim, ali i postdejtonskim rešenjima pre
svega u vidu tzv. Bonskih ovlašćenja, atlantistima su na raspolaganju
mnogobrojna sredstva obuzdavanja neželjenih politika RS i disciplinovanja
vlasti u Banjoj Luci. Ovakva sredstva se kreću od geopolitičkih, ekonomskih,
propagandnih, sudskih, a sva ova sredstva treba da dovedu do suštine - ukidanja
i smanjivanja nadležnosti ovog entiteta uz podršku i diktat kancelarije Visokog
predstavnika u BiH. Koja su to geopolitička sredstva koja se mogu iskoristiti
za disciplinovanje vlasti i naroda RS?
Distrikt
brčko – “sigurnosna kočnica” osamostaljenju RS
Distrikt
Brčko u političkom sistemu BiH ima specifičan status. Ono
ne pripada ni Federaciji
BiH ni RS, već predstavlja svojevrstan kondominijum oba entiteta, sa sopstvenim
organima državne uprave, vladom i ministarstvima. Oba entiteta u skladu sa tim
polažu pravo na Brčko distrikt i smatraju ga svojim sastavnim delom, što
komplikuje situaciju u samim temeljima ovog problema. Geografski položaj Brčko
distrikta je važan iz dva razloga. Najpre, on je jedini veći grad u bosanskoj
Posavini u kome je stanovništvo u većoj meri multietničko, ukoliko izuzmemo
manja mesta poput Odžaka i Orašja koja pripadaju Posavskom kantonu Federacije BiH.
Druga činjenica koja govori u prilog važnosti ovog grada je da ima odličan
strateški položaj – nalazi se uz reku Savu, svega nekoliko kilometara od važnog
međunarodnog koridora koji povezuje Beograd i Zagreb, odnosno na mestu
ukrštanja auto – puta Beograd Zagreb koji vodi od južnog Balkana ka zapadnoj Evropi
i koridora 5C koji povezuje zapadnu i centralnu Evropu sa južnim Jadranom i
širim regionom istočnog Mediterana (Budimpešta – Osijek – Sarajevo – Mostar –
Ploče - Dubrovnik).
Poseban status Brčko distrikta pruža velike mogućnosti |
Brčko
distriktu je dat poseban status pod permanentnim pritiscima međunarodne
zajednice, pod prilično neuverljivim objašnjenjem da je takav status neophodan
zbog etničke šarolikosti grada i nemogućnosti njegovog svrstavanja u neki od
dva entiteta. Ovakav status Brčko distrikta je pokazatelj pažljivog i
dugoročnog planiranja atlantističkog geopolitičkog bloka i vašingtonskih
tvoraca geopolitičke realnosti Balkana. U njihovim strategijama prostora za
slučajnost nema, a predviđa se decenijama unapred. Prava funkcija posebnog
statusa ovog entiteta u okviru BiH jeste da u pogodnom trenutku može da posluži
kao sredstvo fizičkog presecanja RS na istočni i zapadni deo. Brčko distrikt
dakle može da posluži kao svojevrsna “sigurnosna kočnica” bilo kakvim
jednostranim potezima vlasti u Banjoj Luci. Ukoliko imamo u vidu da je na
najužem delu teritorija RS u Brčko distriktu široka samo 5 kilometara, jasna je
ozbiljnost ovakvog rešenja i širok dijapazon mogućnosti koje ono pruža.
Percepcija
RS od strane drugih – produžena ruka Beograda ka zapadu
Ključ
razumevanja delovanja atlantista usmerenog ka RS se može
naći kako u
geopolitičkoj teoriji, tako i u praktičnom delovanju međunarodnih subjekata. “Kost
u grlu” atlantističkim stratezima predstavlja činjenica da se kompaktna srpska
teritorija nalazi samo nekoliko desetina kilometara od Zagreba i približno isto
toliko od Jadranskog mora, i to u dva udaljena geografska regiona. To je ono
čega se Zapad i njegovi saveznici u najvećoj meri plaše, a tendencija da se
srpski faktor potisne u što većoj meri na istok je stara koliko i međunarodni
poredak koji danas poznajemo. Za ostvarivanje ovog cilja se u istorijskoj
perspektivi nikada nisu birala sredstva, a Dejtonski mirovni sporazum je bio
idealna prilika da se postavi temelj za takvo buduće delovanje. Stoga je veoma
važna percepcija RS od strane najuticajnijih faktora u našem regionu – EU, SAD,
Turske, kao i samih država potpisnica Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Percepcija RS od strane faktora uticaja je od velike važnosti |
Hrvati
u matici imaju specifičan, ali tradicionalno mudar odnos prema svojim
sunarodnicima u BiH. Zvanični Zagreb je u više navrata jasno poručio Hrvatima
koji žive u BiH da je ”njihov glavni grad Sarajevo”. Međutim, iza ove
simbolične izjave koja prija ušima briselskih i vašingtonskih birokrata krije
se konkretna i obilna materijalna i politička podrška Hrvatima u toj državi,
posebno u Zapadnoj Hercegovini. Hrvati veoma dobro znaju da je temelj
ispostavljanja bilo kakvih političkih zahteva Sarajevu i težnje za većom
samostalnošću od centralnih organa BiH ekonomski razvoj. Region Zapadne
Hercegovine većinom naseljen Hrvatima je jedan od najrazvijenijih u BiH, i
privrednim, kulturnim i neformalnim političkim vezama je jako dobro povezan sa
maticom. Hrvatima u BiH je prevashodan cilj ostvarenje veće samostalnosti
eventualno kroz ustavne promene i formiranje trećeg entiteta u okviru BiH. U
skladu sa svojom tradicionalnom pragmatičnošću, Hrvati na RS ne gledaju
blagonaklono, ali je posmatraju isključivo kroz prizmu ostvarenja sopstvenih
interesa. Naime, onog trenutka kada je predsednik RS Milorad Dodik podržao
Hrvate u njihovim nastojanjima za većim političkim pravima u okviru BiH, od
hrvatskih zvaničnika se prvi put moglo čuti da je “RS realnost koju treba
uvažavati.” Pozitivan ili makar prećutan stav Hrvata o RS će biti na snazi sve
dokle to zvaničnom Zagrebu i Mostaru bude bilo u neposredom interesu, i oko
toga ne treba imati nikakvih iluzija.
Iako
je EU od početka krize u bivšoj Jugoslaviji i građanskog rata u BiH pokazala
svoju institucionalnu nesposobnost da utiče na procese koji se tamo odvijaju,
ona, razume se, ima svoje interese u BiH. Evropskoj uniji ni u kom slučaju ne
odgovara raspad BiH, a još manje od toga činjenica da će takvim razvojem
situacije nastati većinski muslimanska država, izuzetno antihrišćanski nastrojena,
a potencijalno i baza okupljanja ekstremista iz ovog dela Evrope. Takva
pretpostavka nije puko nagađanje, već ovakvu surovu realnost potvrđuje iskustvo
prethodnog rata kada su islamisti sa raznih meridijana naše planete učestvovali
u zločinima nad nemuslimanskim stanovništvom širom BiH, ali i aktuelno stanje
na terenu gde mnogi Bošnjaci ratuju u Siriji i Iraku za uspostavljanje
globalnog kalifata. EU po svaku cenu želi da BiH opstane kao jedinstveni
državni provizorijum, bez preterane samostalnosti, pod budnim okom Kancelarije
Visokog predstavnika, i to sa što većim ovlašćenjima i uticajem na politički
sistem BiH.
Za
unitariste iz Sarajeva RS predstavlja “genocidnu tvorevinu”, “manji BH
entitet”, nužno zlo i privremeno rešenje u političkom sistemu BiH. RS nikada
nije bila u potpunosti priznata od strane zvaničnog Sarajeva, već su potpunim porazom
u ratu naterani da je prihvate kao realnost. Samim tim su namere bošnjačkih
političara veoma jasne. Cilj je konačno ukidanje RS i formiranje unitarne BiH
sa islamistima na čelu. Cilj unitarističkog Sarajeva je uvek bio isti, samo se
sredstva menjaju u zavisnosti od odnosa snaga na međunarodnoj sceni. Kako
uspostavljanje vlasti ekstremista iz Sarajeva na čitavoj teritoriji BiH nije
uspelo ratom, u mirnodopskim uslovima se pristupilo drugim, “mekšim” metodama –
pripisivanju kolektivne krivice kompletnom srpskom narodu, neutemeljenim
presudama takozvanog Suda BiH, hapšenjem osoba srpske nacionalnosti pod
izgovorom navodnih ratnih zločina, i slično. Ublažena verzija ovih stavova se
može čuti od vlastodržaca u Sarajevu, dok pojedine organizacije poput
“Koalicije prvi mart” i “Antidejton grupe” preko svojih glasnogovornika svoje
antisrpske stavove iznose neuporedivo brutalnije i direktnije – čak i
poređenjima RS sa nacističkim Vermahtom. Ono što bošnjačko političko
rukovodstvo iščekuje su potencijalne presude Haškog tribunala nekadašnjem
rukovodstvu za navodni genocid, kako bi za svoju mantru o navodnoj genocidnosti
RS imali kakvo - takvo utemeljenje.
Za
neoosmanistički režim u Ankari RS predstavlja prepreku u ostvarenju zamišljene
“zelene transverzale”, i predstavlja trn u oku širenju njenog uticaja na onim
delovima Balkana gde žive muslimani. RS svojom teritorijom i etničkim srpskim stanovništvom
fizički odvaja Sarajevo i muslimansku centralnu Bosnu od Raške oblasti u Srbiji
u kojoj takođe žive muslimani. Stoga je Ankari takođe nedvosmisleno u interesu
ograničavanje i dalje smanjivanje ustavnih nadležnosti RS, njenog suvereniteta
i ograničavanje njenog ekonomskog razvoja. Ukoliko nekome ova teorijska
postavka deluje neuverljivo, dovoljno je pogledati nekadašnje izjave turskog
premijera Ahmeta Davutoglua u prethodnih nekoliko godina – najpre da će se
“Srbi izviniti zbog ubijanja Turaka u Srebrenici”, a zatim i da “Asad čini
zločine kao Srbi u Bosni”. Pored već uobičajenih izjava o tursko - bošnjačkom
bratstvu, u red najdirektnijih izjava može se svrstati i izjava turskog
premijera Erdogana u kojoj otvoreno preti vojnom silom RS i pretnjom da će “onaj
ko dirne Bošnjake imati posla sa 100 miliona Turaka”. Ove izjave se uvek mogu
tumačiti kao simbolične, ali ne treba smetnuti s uma da je simbolika uža
specijalnost neoosmanističkog režima u Ankari, a snovi o “turskom svetu od
Bosne do Kineskog zida” prilično realna kategorija u njihovom poimanju
realnosti, posebno ukoliko iza takvih političkih stavova stoji druga armija
NATO alijanse. Islamistički stavovi usmereni na rušenje RS, dakle, ne dolaze samo
iz pravca Sarajeva, već i od zvanične Ankare i jednog dela arapskih zemalja.
Stoga činjenica da je aktuelno političko rukovodstvo u Banjoj Luci odabralo
Izrael kao jednog od najvažnijih spoljnopolitičkih partnera nikoga ne bi
trebalo da čudi.
Geografski
položaj RS kao geostrateški instrument
Na
geografski položaj neke teritorije presudno utiče nekoliko važnih faktora – njene
granice, geografski položaj na mapi šireg makroregiona, kao i položaj te
teritorije na mapi važnih saobraćajnih komunikacija. Po koeficijentu
razuđenosti granice RS je jedinstvena u svetu, uporediva jedino sa Čileom.
Površina RS je približno 25.000 kvadratnih kilometara, što iznosi tek nešto
malo više od recimo površine AP Vojvodine, dok je dužina njene granice ogromnih
2170 kilometara, što je tek nešto manje od mnogo veće Srbije.
Tokom
Dejtonskih pregovora srpska strana je bila pod pritiskom da pojedine veće
gradove ili njihove delove ustupa suprotstavljenoj strani, a da zauzvrat dobije
retko ili potpuno nenaseljene predele. Osim toga, međunarodni posrednici su se
na sve moguće načine trudili da RS svojom teritorijom bude što udaljenija od
vitalno strateški važnih Jadranskog mora i centralne Hrvatske. U tom kontekstu
je veoma lako objašnjiva i činjenica da je deo teritorije između Trebinja i
hrvatske granice pripao Federaciji BiH, iako osim sela Ivanica on čini uglavnom
nepristupačan i krševit teren. Da to nije izolovan slučaj kada je u pitanju RS
pokazuje i slučaj opština Drvar, Glamoč i Grahovo sa srpskom većinom, koje su
dejtonskim prekrajanjem teritorija pripale Federaciji BiH, dok je RS dobila
nenaseljen i teško pristupačan predeo u okolini Mrkonjić Grada. Ovo predstavlja
ozbiljan propust srpskih pregovarača za dejtonskim zelenim stolom, i ovakav
razvoj događaja na terenu je trebao da predstavlja zamenu za prepuštanje dobrog
dela grada Sarajeva Federaciji BiH. Ovaj previd dobija dodatnu težinu kada se
ima u vidu da je pregovarački ulog bio dobar deo Sarajeva pod srpskom
kontrolom.
Dva
ozbiljna problema geopolitičkog položaja RS predstavljaju
drumska i železnička
infrastruktura. Nijedan značajan drumski ili železnički koridor koji prolazi
kroz Bosnu i Hercegovinu ne prolazi svojim većim delom kroz RS. Međutim, ono
što je daleko važnije i sa geopolitičkog aspekta posmatrano daleko opasnije je
činjenica da u nekim slučajevima jedini saobraćajni koridori koji vode iz
jednog dela RS u drugi prolaze preko teritorije Federacije BiH. Jasno je kakve
sve posledice mogu proizaći iz ovakvog faktičkog stanja na terenu, posebno ukoliko
se ima u vidu da bi potreba za eventualnim brzim prevazilaženjem ovog problema
iziskivala ogromna finansijska sredstva koja RS ne poseduje. Posebnu kategoriju
problema kada je u pitanju saobraćajni položaj RS predstavlja avio saobraćaj. Osnovni
problem aviosaobraćaja u ovom entitetu je činjenica da se jedini međunarodni
aerodrom u ovom entitetu nalazi kod Banje Luke, što je na ogromnoj udaljenosti
od recimo Hercegovine, dok najkraći mogući put od Trebinja kao najvećeg grada
srpske Hercegovine najvećim delom vodi preko teritorije Federacije BiH. Pre
nekoliko godina je bio aktuelan predlog dela rukovodstva RS da Trebinje mora da
dobije aerodrom. Na prvi pogled logičan i smislen predlog vlasti RS može
osporiti svako ko je barem jednom prošao putem koji povezuje Hercegovinu sa
ostatkom RS, preko prevoja Čemerno i kanjona reke Sutjeske. Put očajnog
kvaliteta bez ikakvih pratećih objekata koji prolazi kroz koridor Goražde
(Federacija BiH) jedina je putna veza Hercegovine sa ostatkom RS. Ukoliko izuzmemo
distrikt Brčko, ovo “usko grlo” je najosetljivija tačka teritorije RS, pa
predlog o izgradnji ogromnog infrastrukturnog projekta kakav je aerodrom deluje
u potpunosti besmisleno kada se ima u vidu da ne postoji čak ni valjana putna
komunikacija na tom delu teritorije RS od suštinske važnosti.
Saobraćajna infrastruktura nikako ne pogoduje razvoju RS |
Geopolitički
položaj RS ima i izvesnih prednosti – izlaz na međunarodnu reku kakva je Sava,
blizina Jadranskog mora i važnog međunarodnog aerodroma Dubrovnik, blizina
međunarodnog drumskog koridora koji spaja zapad sa jugom i istokom Evrope
(autoput Beograd – Zagreb), povezanost sa koridorom 5C koji spaja centralnu i
istočnu Evropu sa južnim Jadranom i
budućim jadransko-jonskim putnim pravcem, kao i položaj istočnog dela RS koji
se naslanja na Drinu, reku sa ogromnim potencijalima u različitim sferama – od
energetike do turizma. Međutim, kako to u našem slučaju obično biva, ovi
potencijali su gotovo u potpunosti neiskorišćeni.
Kao
što se iz priloženog može videti, onima koji srpskom narodu
najblaže rečeno ne
žele dobro na raspolaganju stoji čitav niz sredstava kojim bi bilo kakvu
ambiciju zvanične Banje Luke da deluje samostalno mogli da sruše kao kulu od
karata - ogromna granica koju treba
braniti, nepravilan geografski oblik i najveći koeficijent razuđenosti granice
na svetu, odsečenost Hercegovine od ostatka RS, postojanje distrikta Brčko sa
njegovim nadležnostima i mogućnostima, važni saobraćajni koridori koji uvek
jednim svojim delom prolaze kroz Federaciju BiH, kao i ne najmanje važna
činjenica da se teritorija RS samo manjim svojim delom naslanja na teritoriju
Republike Srbije, dok je većinom okružena oblastima pretežno naseljenim
Bošnjacima i Hrvatima.
Saobraćajno izolovana Hercegovina kao najslabija tačka RS |
Umesto zaključka – Dejtonski potencijal
za destabilizaciju RS
Uvid
u geopolitičko pozicioniranje RS utemeljeno Dejtonskim mirovnim sporazumom
jasno upućuje na zaključak o određenim ustavnim rešenjima čija je perfidna
namena dugoročno onemogućavanje bilo kakvih jednostranih poteza Banje Luke koji
su u suprotnosti sa interesima međunarodnih pokrovitelja centralista u
Sarajevu. Ukoliko vlasti RS u određenom trenutku donesu odluku da krenu putem
nezavisnosti ili pak veće političke samostalnosti u odnosu na Sarajevo,
teritorija Brčko distrikta im može poslužiti kao sredstvo presecanja RS na
istočni i zapadni deo. Takođe je moguće blokirati putne i železničke pravce od
vitalne važnosti za normalno funkcionisanje čitave Republike. U takvoj
situaciji na terenu, istočna Hercegovina bi bila dobrim delom odsečena od
ostatka RS, dok bi se srpska Posavina i Krajina našle ne samo odsečene od
drugih srpskih teritorija, već i u potpunom neprijateljskom okruženju, nalik na
ono koje je jedno vreme postojalo tokom građanskog rata u BiH, pre operacije
“Koridor”. Konstelacija snaga na terenu je takva da savršeno odgovara bilo kom neprijatelju
srpskog naroda, posebno onima zapadno od Drine i Dunava. RS je, dakle, ustavno
i teritorijalno “dizajnirana” tako da donekle zadovolji srpske ambicije u datom
političkom trenutku, ali da atlantistima istovremeno omogući munjevitu i
efikasnu reakciju u slučaju bilo kakve neposlušnosti političkog rukovodstva u
Banjoj Luci. Na nama je da ove činjenice spoznamo dok ne bude kasno, i da ni u
kom slučaju i ni pod kojim uslovima ne dozvolimo dalje narušavanje političkog
kapaciteta RS i smanjivanje njenih nadležnosti, protivno Dejtonskom mirovnom
sporazumu.
Нема коментара:
Постави коментар